Lynx enduro 700 2001 oljepump

Willelundin

Medlem
20 feb 2019
10
0
1
26
Ramsele
Tjena håller på att snickra i en rotax 700 från en enduro i en elan och vill ta bort oljepumpen. Nån som gjort detta och har ett vettigt svar på ungefär hur den fungerar?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.629
797
113
Kramfors
Plugga hålet där pumpen satt och fixa en mindre behållare med olja i som leds in i detta utrymme. De är ju drev däri som driver vattenpumpen därav måste de va olja i detta utrymme. Jag orkar inte kolla sprängskiss på 700an men rotax 3 serien 600-800 har en slangnippel ovanför där pumpen sitter så på dem behöver man bara koppla in en 2-3dl burk av något slag så självrinner de in olja. Hur de är på 700an vet jag inte men finns de ingen slanganslutning dit in så sätt fast en slanganslunting i täckplåten du ändå måste göra där pumpen satt.
 

Willelundin

Medlem
20 feb 2019
10
0
1
26
Ramsele
Plugga hålet där pumpen satt och fixa en mindre behållare med olja i som leds in i detta utrymme. De är ju drev däri som driver vattenpumpen därav måste de va olja i detta utrymme. Jag orkar inte kolla sprängskiss på 700an men rotax 3 serien 600-800 har en slangnippel ovanför där pumpen sitter så på dem behöver man bara koppla in en 2-3dl burk av något slag så självrinner de in olja. Hur de är på 700an vet jag inte men finns de ingen slanganslutning dit in så sätt fast en slanganslunting i täckplåten du ändå måste göra där pumpen satt.
Kan inte pumpen sitta kvar? Eller är det nått som rasar då de inte går nån olja genom?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.629
797
113
Kramfors
Pumpen kan sitta kvar men de är en onödig rasrisk den tär på drevet på vevaxeln som även vattenpumpen drivs av så de är en dum ide. Man måste ha olja i drevhuset ändå eller ha pumpen inkopplad så den spolar tillbaka olja till oljebehållaren.
 
Reactions: Willelundin