Lynx enduro 500-98

karlzzon_

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Lynx Enduro ( G-type )

Hej !

Jag funderar på att köpa en LYNX Enduro 500 ( 1998 ).

Men jag skulle gärna vilja veta fördelar och nackdelar ?

:) Ha det bra !
 
Senast redigerad av en moderator:

Quixir

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
tja...

Jag storm trivs med min enduro...
Tror inte jag kan komma på några directa nackdelar... den startar alltid (Bombardier power) går hårt som F-N går överallt om man kan köra... Köp en du kommer inte att ångra dog
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Jag har också mina funderingar på Enduro 500 och allra helst en SP -99 :)

Om du bara håller dig undan -97:an som inte direkt är ett problembarn men som har sina svaga punkter i hållbarhet i både boggie och framvagn.

Positivt med -98 och uppåt är att dämpningen är i toppklass och chassiet likaså. Motorn är driftsäker och man kör lätt under 2 liter/mil om allt är som det ska. Se som vanligt upp med hårt körda och slitna Enduros.

Det folk generellt brukar säga vara negativt med åken är vikten som är högre än konkurrenterna samt lössnöegenskaperna. Jag tycker det är rent nonsens, man märker inte av att de är tyngre på pappret än liknande sportskotrar. Sen, en Enduro med 32mm matta (som man bör ha) tar sig hur fint som helst bara man som förare kan köra någorlunda hjälpligt.

Kalasköp!
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Jag har en 500 SP -99:a, jag är mycket nöjd med den. Precis som du sa, står allting rätt till så är det inga problem att köra under 2 liter, jag tycker att den känns lite framtung, men under sommarn ska det på en 32mm matta så då får man ju lite bättre klös. Jag funderar även på att göra en lättviktsframvagn så man kanske kan få bort några kilo. Dämparna är jag mycket nöjda med, det är ju klickers i framvagnen och grova wp i boggien.

Ett problem jag haft med min var att bultarna till nedre parallellstagen varit lite lösa och på såvis nött upp aluminiumbalken i bulken. Jag har även hört andra som det hänt samma sak för så det kan ju vara en sak att hålla koll på. Fotstegen är ju som dom flesta vet rätt så veka så dom bör man förstärka. Annars vet jag inte om jag kan komma på några nackdelar. förutom att iaf boggien är lite vekare och lite sämre konstruerad än dom nyare.
 

Quixir

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Perrrr

Gör som jag skaffa Crosshuv och komposit skidor min lyfter lätt fast jag bara har en 28mm matta på... ska skaffa en fetare te hösten...
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Jag har redan en crosshuv, eller det är ju en om målad orginalhuv så det är ju ingen lätt-vikts variant.. funderar på att skaffa komposit skidor men jag är ju så snål så jag ska prova bocka svetsa alu skidorna som jag har nu eller göra en egen alu-stomme med nya plastbelag. Det blir ganska lätt det också. Får se om det blir en ny framvagn, med det och 32mm matta borde det bli lite bättre riv.
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Finns det nåra fallgropar med "cobra" enduron?


..............................
Kör hårt, livet är kort.
 

Quixir

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
jo Cobra enduron är (enligt mig)
mer framtung (ja faktiskt)
så den har en tendens att vilja hålla i sig i backen när man vill ha res ;)

jag tycker att du ska införskaffa en -98 - -00
så dom regerar