Lynx Cobra Racing -93 som förstaskoter?

Mäki

Medlem
23 dec 2007
13
0
1
Jag har redan lagt ut en tråd om en Polaris som förstaskoter och det var lite tveksamt på dom, nu frågar jag istället dom Cobra racing skotern :)
Hur är den som förstaskoter? Vad ska man akta sig för, hur ser man bäst om dom gått för gårt? Går dom bra i lössnö?
Tack på förhand, Mvh Marcus.
 

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
Ingen expert på just den här modellen, men jag lägger en röst på att det är en bra förstaskoter. Första lynxen med alu.chassi (rätta mig om jag har fel) och lite kortare/smalare matta (320x38) så den är lite lättare. Lagom med effekt, ca 80hk(?). Kolla bara så att den är frisk i chassi (sprickor) och boggi (dämpare, bussningar, etc) + motor och variator. Alltså inga spec konstigheter på den här modellen vad jag har hört.
 

Mäki

Medlem
23 dec 2007
13
0
1
Ingen expert på just den här modellen, men jag lägger en röst på att det är en bra förstaskoter. Första lynxen med alu.chassi (rätta mig om jag har fel) och lite kortare/smalare matta (320x38) så den är lite lättare. Lagom med effekt, ca 80hk(?). Kolla bara så att den är frisk i chassi (sprickor) och boggi (dämpare, bussningar, etc) + motor och variator. Alltså inga spec konstigheter på den här modellen vad jag har hört.
Tack så mycket!
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Bra skoter med tanke på åldern ...alu chassie ha då inte min iaf! men fördelen är ju att nå fotstegsförstärkare behövs inte iaf hehe
 

JeppeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
164
0
6
37
Sikfors
www.jeppek.net
Ingen expert på just den här modellen, men jag lägger en röst på att det är en bra förstaskoter. Första lynxen med alu.chassi (rätta mig om jag har fel) och lite kortare/smalare matta (320x38) så den är lite lättare. Lagom med effekt, ca 80hk(?). Kolla bara så att den är frisk i chassi (sprickor) och boggi (dämpare, bussningar, etc) + motor och variator. Alltså inga spec konstigheter på den här modellen vad jag har hört.
Längre matta men samma bredd (Men hade racingen verkligen 320 matta?). Och nej första lynxen med alu-chassi var Cobra Enduro -95 eller -94 minns ej riktigt.
 

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
"Längre matta men samma bredd (Men hade racingen verkligen 320 matta?)" - Hur menar du? Racing hade det kortare chassit när den kom (-93) och följdaktligen även den kortare mattan, Rave hade dock 332x40 -93 men fick också 320x38 till -94.

"Och nej första lynxen med alu-chassi var Cobra Enduro -95 eller -94 minns ej riktigt." - Ja, men Cobra Enduro hade alu.chassi redan när den lanserades hösten -92 (årsm. -93) och eftersom Racing kom samma år och har ett chassi som ser snarlikt ut (korta modellen) så gissar jag på att det också är av aluminium. Som sagt inget jag är hundra på, men det vore konstigt om det inte var så. Menmen...
 
Last edited:

JeppeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
164
0
6
37
Sikfors
www.jeppek.net
Ok, jag trodde alla sport lynxar vid den tiden hade 320 mattan ,faktiskt aldrig hört talas om någon lynx med 332x40 matta förutom arbetslynxarna. Var däremot inte säker på om racingen hade 320 matta, jag trodde den fick 307 matta direkt. Och det är sant som du säger den fick alu chassi 93 tillsammans med enduro men Rave 643 fick dock vänta ett år med alu chassit trots att den ser näst intill identisk ut.