Lynx Cobra HJÄLP

Deadsoul

Medlem
16 feb 2011
40
0
1
övertänger
Tjenare någon som vet vad de kan vara för fel på min cobra. ska förklara litte lätt. de är så här att jag köpte den för nån månad och då var den renoverad för ca 4500kr den funka hur finnt som hälst. men nu funkar den inte man kan starta den med ful gas typ och prime men då låter den som att den ligger på ca 100 varv. släpper man gasen då, då dör han sen kan du få dra i dö dagar om man inte låter han vara ett tag,han vill fortsätta men ändå inte. inte bensin pump hel och fin han får bensin in i förgasarna han kan sura ner sig. ringar+kolvar+cyle är fina inga skador. men han vill inte. vad kan de vara för fel. är hämsk taksam över alla svar. P.S förlåt för evt fel stavning.
 

jjonk

Välkänd medlem
8 feb 2011
101
0
16
tja! jag har varit med om samma sak men en gammal lynx cobra enduro 583

vilken årsmodell är det?
det är slidmatning på dessa modeller

så enkel felsökning av slidmatingen som var mitt problem i detta falll.

1. skuva lös förgasaren enda längst in mot blocket.
2 dra i startsnöret se om slidskivan snurrar, om ej så är drevet som driver slidmatningen/vattenpumpen paj.

kolla upp de och hör av dig sen
 

escapade 67

Aktiv medlem
2 jul 2010
99
0
6
kolla om packboxarna är täta, en bakom primärvariatorn o en bakom tändplattan . har blåst två st bakom tändplattan o då går den om man pumpar in soppa men går dåligt som f_n misständer o surar ner sig eftersom kompet försvinner. lättast att kolla med startgas men då måste motorn gå, bakom tändplattan är det bättre att ta lös den o kolla om den är dålig för det är svårt att få gasen dit. kolla om tändstiften ser ut att bli lika sura, är ett mer normalfärgat o ett surt har du fel på den sura sidan, min gick på variatorsidan o hoppade igång på magnetsidan när {om} man fick upp varven.
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Om slidmatningen är ur funktion så startar skotern INTE.

kolla stiften först , om dom är blöta så är den bara sur och kan va hur svårstartad som helst.

När du haft igång den nu på sommaren , har du varmkört den ordentligt?

Ta lös stiften och torrdra 30-40 ggr med fullgas så du får ut soppa ur vevhuset.
 

jjonk

Välkänd medlem
8 feb 2011
101
0
16
jo motorn kan starta.

den kan start på en cylinder,
om slid skivan står öppet på ena cylindern.