Lynx 800 går bara på choke

Samuel M

Medlem
22 dec 2019
11
0
1
37
Örebro
Tjena! Har en Lynx 800 - 07 som har gått bra tidigare men nu såklart när jag skulle upp och ta skoterkortet i helgen så startade den inte. Har pillat lite på den nu och den startar men går bara på choken, när man slår ur den så stannar den. Tips mottages gärna! Skit i förgasarna eller nått annat? Mvh Samuel
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Går den inte om du håller den igång med gas och stödchokar tills den blir varm? Om du kan få den lite varm efter ca 3 min gång och då kan hålla den igång med enbart gaspådrag typ att den går om du kör iväg så är de skit i något lågfartsmunstycke.
 

Samuel M

Medlem
22 dec 2019
11
0
1
37
Örebro
Går den inte om du håller den igång med gas och stödchokar tills den blir varm? Om du kan få den lite varm efter ca 3 min gång och då kan hålla den igång med enbart gaspådrag typ att den går om du kör iväg så är de skit i något lågfartsmunstycke.
Idag fick jag tag på nya stift och i med dom och då startade den relativt lätt och gick ungefär som vanligt, stabil tomgång. Testade att gasa lite och sen släppa av och det funkade fint tills den blev varm, då kommer samma problem tillbaka att den dör.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Oj de låter som statorlindningen är väck. De går ohm mäta statorn på plats i första elkopplingsplint. Mät den först när motorn funkar och kör sedan tills den stannar och skynda dig mäta igen. Men du måste få fram vilka stift/kablar du ska mäta mellan de finns i verkstadsbok men även på nätet typ forum och pdf verkstads manual. Mät även picup coil om den har felmvärde redan kall och om den lägger av eller visar käpprätt motstånd när motorn lägger av. Jo just de går utesluta picup spolen genom att lägga i backen för då kopplas den bort och motorn hoppar över till backens picupspole. Om motorn funkar hur länge som helst med backen i blir de billigt och enkelt fel bara byta picupspole.
 

Samuel M

Medlem
22 dec 2019
11
0
1
37
Örebro
Oj de låter som statorlindningen är väck. De går ohm mäta statorn på plats i första elkopplingsplint. Mät den först när motorn funkar och kör sedan tills den stannar och skynda dig mäta igen. Men du måste få fram vilka stift/kablar du ska mäta mellan de finns i verkstadsbok men även på nätet typ forum och pdf verkstads manual. Mät även picup coil om den har felmvärde redan kall och om den lägger av eller visar käpprätt motstånd när motorn lägger av. Jo just de går utesluta picup spolen genom att lägga i backen för då kopplas den bort och motorn hoppar över till backens picupspole. Om motorn funkar hur länge som helst med backen i blir de billigt och enkelt fel bara byta picupspole.
Tack för tipset om att testa backen. Tänkte testa det men nu får jag inte liv i det gamla aset, inte det minsta tecken på att vilja starta tyvärr.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ok mät upp picuppen då för de är enklast och de är många fall där den lägger av och beter sig såhär. Jag tror att backens picup har samma värde så du kan jämföra motståndet med den. Man kan även låna backens picupp men då måste man kapa kablarna byta plats på kablarna. De va bara för någ vecka sedan en här på forumet startade en tråd om samma fel som dig och då va de picupcoil. Den är lätt att byta man behöver inte ens ta lös svänghjulet föär den sitter utaför svänghjul och läser av bölder på svänghjulets utsida. Vid ev byte ta inte fel pic för ena är ju för backen och ser lika dan ut!
 

Samuel M

Medlem
22 dec 2019
11
0
1
37
Örebro
Ok mät upp picuppen då för de är enklast och de är många fall där den lägger av och beter sig såhär. Jag tror att backens picup har samma värde så du kan jämföra motståndet med den. Man kan även låna backens picupp men då måste man kapa kablarna byta plats på kablarna. De va bara för någ vecka sedan en här på forumet startade en tråd om samma fel som dig och då va de picupcoil. Den är lätt att byta man behöver inte ens ta lös svänghjulet föär den sitter utaför svänghjul och läser av bölder på svänghjulets utsida. Vid ev byte ta inte fel pic för ena är ju för backen och ser lika dan ut!
Jag fick igång den nu och den gick hyfsat, åtminstone första gången, vandrade lite på tomgången så att den gick lågt ca 1000v och lät som den "fyrtaktade" typ. Då gick den så länge att jag fick stänga av den. Nästa gång jag drog igång den så gick den bara på choken, när jag petade ur den så stannade den. Kan man bifoga en film på det? Mvh Samuel
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Och nu låter de som skit i förgasarmunstycken igen 🤨 Regör förgasarnas munstycken för att utesluta dem kolla även att soppapumpen ger bränsle när du drar när ändå bränsleslangen är lös.
 

Samuel M

Medlem
22 dec 2019
11
0
1
37
Örebro
Och nu låter de som skit i förgasarmunstycken igen 🤨 Regör förgasarnas munstycken för att utesluta dem kolla även att soppapumpen ger bränsle när du drar när ändå bränsleslangen är lös.
Har gjort rent förgasarna idag, var inte nån nämnvärd smuts i dem. Drog igång den efteråt och lät den gå säkert 10 min blandat lite rasande och på tomgången utan märkbara besvär, stängde av den och drog igång och den dog efter 5 sekunder. Jag blir inte riktigt klok på den. Efter att den har dött sådär så får man oftast använda choken vid start, även om den är varm. Kanske är nåt med tändningen iaf?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Koillade du att bränslepumpen funkade genom att dra några snabba ryck i dragstarten med bränsleslang lös? De ska skvätta i pulserande takt då inga mängder dock. Har du provat om den går klockrent med backen i?
 

Samuel M

Medlem
22 dec 2019
11
0
1
37
Örebro
Koillade du att bränslepumpen funkade genom att dra några snabba ryck i dragstarten med bränsleslang lös? De ska skvätta i pulserande takt då inga mängder dock. Har du provat om den går klockrent med backen i?
Jag glömde kolla det med bränsleslangen, dock så känns det väl som att den får soppa, iaf ibland då den kan gå 10min utan problem? Backen har jag kollat och det är samma fenomen där att den stannar, inte hela tiden där heller dock utan jag lät den säkert stå och gå och pipa i 5min utan att den stannade igår, skummt
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Kolla en sak till öppna tanklocket när den börjar gå dåligt för om ventilationen in till tank är viken eller täpt på något vis blir så får den lite soppa efter några minuters gångtid. De blir då mer o mer vacum i tanken
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Hur har du förvarat skotern under sommaren?
Min son har en gammal MXZ som för några år sedan stod utan kapell utomhus, med väldigt lite bensin i tanken. Han hade kört väldigt lite vintern före, så bensinen var nog inte färsk ens när sommaren kom, och under hösten och tidig vinter så pendlade temperaturen mycket mellan plus- och minus-grader.
Det bildades då väldigt mycket kondensvatten i tanken som tog ett flertal stopp och tömmningar av flottörhus innan det försvunnit.
 

Samuel M

Medlem
22 dec 2019
11
0
1
37
Örebro
Kolla en sak till öppna tanklocket när den börjar gå dåligt för om ventilationen in till tank är viken eller täpt på något vis blir så får den lite soppa efter några minuters gångtid. De blir då mer o mer vacum i tanken
Jag har testat det och det hjälpte tyvärr inte men tack för tipset.
 

Samuel M

Medlem
22 dec 2019
11
0
1
37
Örebro
Hur har du förvarat skotern under sommaren?
Min son har en gammal MXZ som för några år sedan stod utan kapell utomhus, med väldigt lite bensin i tanken. Han hade kört väldigt lite vintern före, så bensinen var nog inte färsk ens när sommaren kom, och under hösten och tidig vinter så pendlade temperaturen mycket mellan plus- och minus-grader.
Det bildades då väldigt mycket kondensvatten i tanken som tog ett flertal stopp och tömmningar av flottörhus innan det försvunnit.
Nu köpte jag den i höstas men jag tror att den har stått i garage innan, det gör den nu också. Jag körde den kanske en halvtimme i slutet av november när det kom lite snö och då stannade den också en gång på tomgången och var svårstartad efteråt men då trodde jag att soppan var dålig så jag tankade upp den med 98 och sen har den bara stått, fram till i lördags när jag tog den på släpet för att ta skoterförarbeviset och den inte gick såklart.
 

Samuel M

Medlem
22 dec 2019
11
0
1
37
Örebro
Om du inte har en tändningsinställningslampa eller gnistprovare så köl det och kolla hur gnistan beter sig.
Biltema har enkel testare men som sag tändningslampa funar också.


Absolut, tack det ska inhandlas! Och en kompprovare känns som att det kan vara bra att fixa om man ändå är där.
 

Samuel M

Medlem
22 dec 2019
11
0
1
37
Örebro
Om du inte har en tändningsinställningslampa eller gnistprovare så köl det och kolla hur gnistan beter sig.
Biltema har enkel testare men som sag tändningslampa funar också.


Nu verkar det som att jag har löst problemet. Det verkar som att det var "smuts" någonstans i bränsleledningen alternativt bränslepumpen. Blåste lite i den och det kändes som att något släppte och nu verkar den gå normalt igen 👍 Det återstår att se nu när jag drar upp till Vemdalen för att testa 🙂