Lynx 600 ho bränslepump

Bondenfredrik

Ny medlem
11 jan 2021
4
0
1
29
Finland
Hej, köpte en lynx 600 ho - 07 för två år sen, första skotern, den har gått helt nra mina 100mil, men ofta gått varm och då har jag kört lugnare en stubd tills lampan släckts och kört vidare, detta händer oftast på lång väg i hög fart.. Fast snö finns till kylning.
Idag körde jag första rundan för årer, 20cm pudersnö, körde på skogsvägar i ca 80km/h, när lampan tändes, saktade då ner, körde runt 20km/h en stund sen orkade skotern inte mer, precis som när man fått soppatorsk. Gick inte att starta, med full choke gick den 1 sek en oar ggr. Kompressionen är bra, stiften torra och vita. Tog loss tanken som var full, tog loss förgasarna, flottörkoppen var helt torr på båda. Förstod då att det måste vara pumpen. Tog upp den utan att förstå mig på den. Skall jag felsöka mera eller är det bara att beställa ny? Kan den isåfall vara den som fått skotern att gå varm andra gånger också?
 

Lindgren - BD

Aktiv medlem
12 mar 2019
73
8
8
56
Norrbotten
Har du haft gammal soppa i den så kan även lågfart och högfartsmunstycke sättas igen vilket kan vara bra att kolla, dock besvärligt att riva loss. Har du något bränslefilter på den? Annars kan det ju vara idé att sätta dit ett på slangen.
Är det nu bränslepump så skulle jag köpt en ny, kostar en tusenlapp.
Bränslepump Lynx/Ski-Doo - Skoterdelen
 

Bondenfredrik

Ny medlem
11 jan 2021
4
0
1
29
Finland
Jo soppan e från våren 2019, dock inblandat 20l nytt nu. Filter finns ej, kan lägga, men tror inget av ovanstående e felen, för bränsle rinner ur tanken, slangarna rena, men endå rinner det ikte ur pumpen, tänkte prova imrn att 1. Koppla tillbaka pumpen och tanken, men lämna bort slangen till förgasarna, och prova starta med knappen och se om det pumpar. Om inget bränsle kommer kan det då bara vara pumpen, eller nåt med vacum också?
2. Tänkte prova koppla tank rakt till förgasarna och se om det då går att starta.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
De där pumparna är känslig för vatten ,,lilla minsta droppe så slutar de pumpa helt. Jag tror de duger att torka ur den och mont så funkar den igen. Men kolla att vacumdrivningsslangen är hel och sitter fast i vevhuset på motorn samt pumpen. Om den spricker så tappar den vacumdrivningen till pumpen. Men varför den tände en varningslampa va mer konstigt! Va de lite snö på vägen så den gick het?
 

Bondenfredrik

Ny medlem
11 jan 2021
4
0
1
29
Finland
Bra med snö, det har den gjort förut också, alltså gått varm, men avgastempen visade bare 550gr per grenrör, så tycker inte att den skulle va så varm av detta.
En fråga åt dem som kan så man lär sig, ska alla 3 "rör" på pumpen vara blockade? Alltså att man inte kan varken blåsa eller suga i nåt av dem?