Lynx 600 ACE

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
eftersom du har en MP idag så jämför jag mot den då:
den är svagare än Venture mp, mp:n är riktigt rapp vid en jämförelse men på låga varv är dom jämförbara, den går lite billigare -även när den får jobba hårt men skillnaden är störst vid fiskörning.
den går lungt och harmoniskt när man kör sakta men låter plågat när man har brott. har du kört en ATV av de mindre modellerna kommer du känna igen dig.
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
-11 har haft problem med variatorn blir så varm så den fastnar när man kör sakta länge. Då slutar den växla men det har dom löst till -12
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Efter att ha kört Adventure med 600 ACE motorn så finns det en del att säga om maskinen. Jag kör nu en MP som jag vart nöjd med, men som kör upplevelse så är Yamahan en ångmaskin i jämförelse med Lynxen.

Det positiva är att maskinen är tyst gudomligt tyst, bekväm lättmanövrerad, upplevs som 100 kg lättare än MPn och i och med det går den hyffsat i snö. Det skulle vara intressant att ställa båda maskinerna på vågar. När man ska flytta på MP'n på släpet är det ryggskotts varning, Lynxen flyttar man på utan vidare. Bränsle förbrukningen har jag ej mätt men förbluffande låg. Mina ungar älskar skotern då den är mild och vill inte röra i MP'n när Adventuren står bredvid. Kommentaren om att den låter plågad vid fart håller jag inte med om då den knappt låter alls.

Negativt är att en mer spårkänslig maskin är det länge sedan jag kört. Det går säkert att skruva fram en del då vinglet miskar om jag sitter på bönpallen bak. Skidtryck och toeout är säkert boven tror jag.. MP'n har fått kritik för isbildning, Visst den gör is på vintern när snön är i puder form. Lynxen bygger is i tunneln denna tid på året :eek:hwell:

Edit: En detalj som jag retar mig på är den värdelösa pakethållaren. Inga tvärstag där man kan surra i. Böjda rör gör att det är hopplöst att surra fast prylar där med spännband.

Maskinen jag hade ingav inget förtroende när det gäller detalj kvalitet, visserligen har den gått i obarmhärtig safari verksamhet där Indier, Britter och gud vet vad för pelikaner som kör dom. Emblem som lossnar plastkåpor med en pass form värdig gamla ryska prylar. Dålig feeling runt kvallen då jag en morgon hittar en glykolpöl under buken i släpet. Fi f-n vad dåligt på en maskin som gått 400 mil Jag har ordnad ekonomi men om det går 2 st per helg så går den fet bort. Önskar att fler 600 ACE ägare hör av sig på detta forum om det är vanligt med sådant vingel. ( Tydligen en kylar slang som lossnat) :wacko:

Jag kommer att byta bort MP'n och BRP maskinerna förför mig med sin fina hanterlighet och tjusiga utseende. Men kvaliteten skrämmer
 
Last edited:

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
Jag känner flera som har kört 200+ mil med sina 600 ace utan problem, bensin förbrukningen ligger på ca 0,8L milen.

xtrim, tundra och renagade är maskinerna de har.
 
Reactions: Micke mek

itto

Ny medlem
10 dec 2008
4
1
3
Borlänge
Har bara haft vår Adventure 600 ACE 2012 några veckor men är nöjd än så länge. Sånär som på att det var en bensinpöl under skotern en morgon... Ska ta den till verkstaden när jag har möjlighet.

Stugsittarens inlägg gör mig lite ängslig. Dålig byggkvalitet? Det hade jag inte med i beräkningen.

Annars är den skön att köra om man inte vill tokåka. 60 hk innebär ju vissa begränsningar. Jag kör den utan hörselproppar och det tycker jag är skönt att kunna göra.

Köpte den (dyra) originalboxen. Rymlig! Men håller med om att det finns för få (inga) ställen att surra fast grejor i.

Adventuren är ju kortare än Rangern och ibland slår jag i fötterna i passagerarhantagen när jag ska gå från sittande till t ex knästående. Men de går ju att ta bort. Handtagen alltså.
 
Reactions: Micke mek

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Det kanske inte finns anledning till att vara ängslig. Men bensinpölar och glykolpölar
under buken på en ny skoter är dåligt. Det tror jag du håller med om.

Om jag står vid släpet på en parkering nära en Lynx verkstad är det ett
irritationsmoment och en förstörd dag. Står jag 2 km söder om Råstå är det
en katastrof. Jag är ofta ute ensam i fjällen och då duger det helt enkelt inte.

Bara känslan att inte till hundra lita på maskin.....
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det kanske inte finns anledning till att vara ängslig. Men bensinpölar och glykolpölar
under buken på en ny skoter är dåligt. Det tror jag du håller med om.

Om jag står vid släpet på en parkering nära en Lynx verkstad är det ett
irritationsmoment och en förstörd dag. Står jag 2 km söder om Råstå är det
en katastrof. Jag är ofta ute ensam i fjällen och då duger det helt enkelt inte.

Bara känslan att inte till hundra lita på maskin.....
Inte någon större ide´att ängslas i onödan med dagens moderna maskiner och IMHO går det inte att jämföra en hyrmaskin som gått en säsong med bristfällig service (så är det!) med en maskin du hämtar nu och går igenom själv nu som då.
Lynxarna har i alla fall börjat nyttja bra slangklammer mm igen efter något år med snabbklammer som var skit.

Sedan är det ju så att priset vi får betala för att maskinerna inte ökar i pris nämnvärt de sista 5 åren (förutom vissa high prize flaggskepp) är att tillverkarna jagar kostnader hos underleverantörerna med blåslampa men generellt så är det väldigt få fel på nya maskiner om man slår ut det på numerären sålda.

Att det kommer upp vissa saker i forum typ detta måste man alltid ta med en stor nypa samt då antalet forumnyttjare är väldigt lågt, dessutom är det oftast negativa saker som kommer upp varav många bara är klagan utan egentlig analys eller förslag på lösning .

Dock, för mig personligen som liksom du gillar att vara ute själv i längre perioder så skulle jag gärna betala 10-20 k mer för maskinen om jag visste att kvaliten var top nothch på allt från bultar, loctitning, elkontakter samt givetvis alla typer av givare och övriga elektronikdelar då man inte har råd att fylla "bra ha lådan" med en extra ECU som är förprogrammerad för installation samt insprutare mm, dessutom måste man ha med en dator och BUDS för att lösa kommunikationen mellan olika delar i systemet.

Å andra sidan, funkar det de första 30-50 timmarna så funkar det framöver med största säkerhet.

600 ACE motorn i olika chassien känns verkligen suverän, skulle passa perfekt som andra skoter för sambon (dvs grabben ) med en rave eller Xtrim 600 ACE
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Att en kylslang släpper har nog väldigt lite att göra med service. Skulle tro att åtdragning av kylslangsklammer ytterst sällan gör på en skoterservice men jag kan ha fel. Det belyser nog att det viktiga med servicen är att kunden ska få lätta på lädret. Kanske du har rätt att servicen är bristfällig men det har inget med hyrskotrar att göra, utan gäller mer generellt samtliga skotrar och verkstäderna kanske.

Av de vätskekylda maskiner jag och min familj haft sedan 1980 kan jag inte dra mig till minnes en enda gång att en kylslang skulle ha släppt.

Nu kan det vara så att det är en engångs företeelse, men jag vet att fler maskiner har haft någon slags tillverkningsbrist med kylsystemet och skjutit glykolen. Rappligt intryck med emblem som lossnar osv kan dock bara tillskrivas kass kvalitet. Det har ingen praktisk betydelse men det är ändå ett mått på mödan man har lagt ner på maskinen. Prisläget på våra slädar jämfört med staterna gör att vi redan nu borde ha top of the line prylar på våra maskiner.

Jag har en annan syn på information på forum än du har med tex det fel jag råkade ut för. Det betyder att folk faktisk kan ägna en kvart åt att kolla de klammer man ser och kommer åt och inte råka ut för obehag på fjället. Jag focuserar inte bara på negativa saker då jag faktiskt skrev en del bra om Adventure 600 ACE. Jag har dock inget som helst intresse av att lösa bekymmer på en hyrmaskin.

Jag tycker att oavsett märke så ska vi skriva om både goda och mindre goda egenskaper på våra maskiner. Det kommer jag att fortsätta med när jag skaffar en ny släde nästa säsong. Känsla då maskin pajar på fjället vill inte jag uppleva en gång till för det har hänt mig endast en gång under snart 40 års skotrande.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Nu hoppas jag verkligen att du inte tog min text personligen för det var verkligen inte meningen utan mer en generell betraktelse och givetvis skulle inte heller jag lägga energi på en hyrmaskin.

För övrigt skulle jag inte röra en hyrmaskin med tång, varit på åtskilliga turer med folk som hyrt maskiner eller som jag hyrt maskiner till och alltid är det en massa skitfel beroende på dåligt underhåll på minst 1 eller 2 av 4-5 maskiner.

Självklart ska det skrivas både positivt och negativt men nypan med salt måste tas med då som skrivet tidigare antalet forumnyttjare är försvinnande lågt i förhållande till maskiner i bruk, visst har bl a detta forum många registrerade användare men antalet aktiva är inte många.

Prispressen finns där och kommer att finnas och inte är en maskin mycket billigare i staterna, ta ut t ex en XU eller Freeride i t ex Canada och betala alla tillägg i form av skatter osv så kostar den i stort sett samma som här, däremot har de mycket lägre reservdelspriser

Så vart det, återigen tog du tidigare inlägg personligt så ber jag om ursäkt för det var som sagt absolut inte tanken utan mer en betraktelse att om man läser forum innan man köper en maskin så blir det aldrig någon köpt om man ska fundera på alla fel som folk lyfter fram.

Nog om det.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ingen som monterat turbo på en ACE än?
De har nog försökt i en by SV om dig men resultatet har vi inte sett ännu efter snart 2 år:blink1:.
Antingen funkar det inte tillräckligt bra eller så håller BRP/ROTAX på konceptet tills det behövs för att klara hårdare EPA regler för potentare maskiner i framtiden om det nu är möjligt med andningshjälp eller annat på en såpass liten 4 T snurra