Lynx 5900 GLX vs nyare Lynx arbetsmaskiner

24 feb 2022
7
1
3
26
Uppsala
Hej allesammans! Vet ni vad det är för skillnad på Lynx 5900 GLX och nyare Lynx arbetsmaskiner förutom komforten? T. ex framkomligheten och hur bra de är på att dra timmer.
 

xr400

Medlem
30 dec 2009
18
3
3
Y-län
Hej
Jag skulle vilja råda Dig att byta profilbild.
Jobbade i fljällen några säsonger och var tvungen och köra "gammelhärken".
Den mattan är inte lång , den är bara lite bred.
Om vi pratar om timmer tycker jag att Du ska skaffa Dig en nyare Lynx.
Du behöver inga hästkrafter , bara lågväxel.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Den gamla fläktkylda 503an är skapligt driftsäker men allt annat än soppasnål. Vi hade ett par gamla "femnior" som sladdarskotrar i skoterklubben till för att antal år sen då dessa avyttrades och ersattes av en då nästan ny 6900 med ACE 600-motorn. Det bytet har vi tjänat igen redan bara på soppaförbrukningen!

Men du har även rätt i att misstänka att det hänt saker på ergonomifronten. De gamla femniorna har bl.a så smala fotsteg så man spenderar hälften av all tid med att "klättra upp på skotern igen" då man direkt skotern vickar lite i sidled får foten på dalsidan knuffad ut från fotsteget.

Rent dragmässigt så är nog kanske den relativa skillnaden minst, sålänge du jämför två modeller med lågväxel.
Men totalt sett så är det en ren arbetsmaskin du är ute efter så är en maskin med Ace 600, lågväxel och extrakylare/elfläkt svårslagen. Den kommer vara betydligt trevligare, tystare och billigare i drift i alla lägen än motsvarande gamla fläktkylda pjäs! (den större 900an skulle jag däremot inte bry mig om att kika på, dyrare, tyngre och orkar inte större timmerlass)