Lynx 550 Rave startar utan nyckel, säkerhetssnöre samt nödstopp intryckt

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
186
1
18
Hej,
har en Lynx Rave X-Trim 550 fläktkyld, årsmodell 2006 utan elstart. Maskinen startar och går helt utan nyckel, utan tether (säkerhetsplopp) och även om stoppknappen är intryckt.
Det går alltså inte att stänga av maskinen om man inte chokar.

Men problemet är ju att maskinen stått ute en sommar/Höst utan skydd för väder och vind.
Vad kan vara fel?
Vad gärna så detaljerad som möjligt om ni har tips och ideer på vad det kan vara. Jag har försökt kolla på avbrott och så och jordpunkterna är många

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.979
910
113
Kramfors
De problemet har jag stött på ca 5 ggr i hela mitt liv och allka på samma skotertyp och märke. Ac Thundercat 900 och 1000 cc samt zrt 93-99. Då har statorn brunnit i någ lindning så dödarna inte funkar. Man jordar en kabel från stator vid dödning (på AC stator) . I många fall får man motorstörning också men senast jag fick det felet på min Thunder ca 5 år sen vart jag less och kopplarde in dödarfunktioner på pickuppspolen. De höll otroliga 5 säsonger innan startor la av helt men de är ju osäkert fulmeck som jag inte rek . Börja med att lista ut om dödarkabeln från dödarknapp / dödmansgrepp mm verkligen har kontakt med statorns dödarkabel de kan va glapp i kontakter pga vatten kabelskav mm. Jag vet inte om brp har samma dädarsätt att en kabel från stator dras i jord men många skotraer och båtmotorer dödas så. På motorer som har detta dödningssätt brukar jag dra loss första kopplingskobntakt ut från stator och jorda "rätt" kabel för att se om den stannar. Men för att klatrra till detr extra så kan de va closed lop ocks de finns open loop och closed. Onm de är stängd krets menas attr jordkabeln ska ha kontakt med jiord för att motorn ska gå och tväörtom vid öppen krets. På Ac änsdrade man från stängd till öppen mitt i ett modellprogram så helt plötsligt 1997-98 så bytte man till öppet krwets. Jag har ingen aning om brp 550 har öppen eller stängd men de kan man lista ut genom att mäta stoppknappen.Klatrigt att hålla på med köp bärs :)