Lynx 500 enduro -03

kalle99

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Har problem, ser ut som att den får för mycket soppa främst få full gas. är det någon som har haft detta problem? är det någon som har bytt huvudmunstyske i så fall till vad?
 

kalle99

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
vid full gas så kommer den upp till en hastighet av 120 efter ca 10 sek börjar den på tappa kraft och hastigheten sjunker. fortsätter jag att hålla fullt så dör skotern efter en stund. men om jag släpper på gasen till 3/4 så börjar den på att öka upp till 120 igen. skotern har även dålig ork på mellanregistret inget riktigt klipp. har tagit kompressionsprov det visade 9 kilo och var jämt mellan cylindrarna. tittar man på tändstiftet så är det väldigt sotigt och svart. det brukar tyda på felaktig brännsleblandning men jag kan ha fel.
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
kolla om du har orginalmunstycken ( jag vet inte vad som är orginal men nån annan kanske vet). rengör gasarna på samma gång. det verkar som om du har rätt.
 

TIMJ

Välkänd medlem
23 nov 2004
160
0
6
Norrbotten
Prova att gå ner ett steg i taget tills du får rätt färg på stiften,har du kollat ner i cylindern på kolv toppen hur det ser ut,om kolv topparna är blanka ingen sot bildning då går den definitivt för fett. Men som sagt prova dig fram sakta men säkert.
 

kalle99

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
jag har orginal munstycken. enligt uppgift skall det vara huvudmunstycke 500 och 400 nålventil i läge 2 (räknat uppifrån) lågfart 20 luftskruv 1-1,5 varv från bottenläget. toppen på kolvarna är välldigt sotiga så jag kommer att gå ned ett steg till att börja med men jag tror inte det är tillräckligt. är det någon som kör med orginalbestyckningen och tycker att skotern går bra?
 

TIMJ

Välkänd medlem
23 nov 2004
160
0
6
Norrbotten
Det låter skumt att 500an skulle vara så fett bestyckad,jag kör själv med en Enduro 700 02a o dom är enligt vad jag har hört väldigt snålt bestyckade men jag har ändå gått ner en storlek i huvud munstyckena, det ska funka bra ner till -15 men då får man inte dra några långa fullgas repor. Det är ju bara du provar o gå ner men var försiktig så du inte snålar ner den för mycket.
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
visst finns det nåt som kallas 5sek test. håll full gas i 5 sek och titt sen på stiftet. kan ha varit 3 sek, är inte riktigt säker. nån som vet.
 

kalle99

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
har hittat vad som var fel. det sitter en slang på vardera förgasaren som går ihop i ett t-stycke och skall vara fastsatt i luftburken. när jag hade in skotern på första service så byttes insugningsgummin men slangarna sattes ej på platts. har bestyckat ner förgasarna till 490 (500 ogrinal) dock så återstår ett problem varvräknaren "hoppar" t.ex mellam 6000-8000 varv detta händer ibland och det påverkar även tändningen eller tvärt om. skall in på verkstad v7. få se om dom hittar något.
 

TIMJ

Välkänd medlem
23 nov 2004
160
0
6
Norrbotten
Det var ju klantigt o missa slangarna, man måste ju loss med dom när man tar bort luftburken. Nåväl det bevisar väll bara att även proffs kan göra fel :rolleyes: .