Lynx 3900

jocke2

Semi PRO sledder
1 jan 2000
41
0
0
Är lynx 3900 en bra skoter? Går den bra i lössnö? Är den tung? Vilka årsmodeller är bäst/sämst? Finns det några speciella nackdelar med den?

Någon Som vet var man kan få tag på i västerbotten till bra pris?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
[Uppdaterat: Senast editerat den 18-Jan-04 kl 04:31 PM (CET)]Jag skulle satsa på en med EasyRide-boggien (som jag tror de fick -88), då har de även Syncro-lådan med hög, låg och back.
-91 fick de LTS (teleskopframvagn).
Går väldigt bra i lössnö! Riktig skogssmygare!
Är kanske inte lättaste maskinen i sin klass, men tycker inte de är så hemskt tunga ändå.
Nackdelarna kan vara att motorn ibland känns lite klen om man ska dra (men går å andra sidan väldigt billigt...max ca 1,5l/mil, då med pulka i blött påskföre).
En annan grejatt den är hög och har hög tyngdpunkt vilket gör den lite vinglig på led, men är å andra sidan mkt bra när du kör ospårat.
Jag tycker det är lite uderligt att de äldre årsmodellerna hade hydraulisk Brembo-broms med de nyare har vanlig mekanisk vajerbroms...
Ett "måste" är att du har ordentliga plastbelag med lite brätten även bakåt så du kan använda backen som det är tänkt!

Vi har en -88 i familjen som gjort runt 700mil (används inte mycket) men dessa mil har då varit i stort sett problemfria sånär som på underhåll i stil med rembyte. Är inne på 3e insugsgummit, men jag tror det torkar och spricker pga. den inte används...
 

jocke2

Semi PRO sledder
1 jan 2000
41
0
0
Är den till salu? Var finns den?

Du kan väl maila på honda_kungen@hotmail.com
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
[Uppdaterat: Senast editerat den 19-Jan-04 kl 08:16 AM (CET)]Nej den är inte till salu, men sök på www.blocket.se där dyker det upp 3-9:eek:r då och då.
 
3

39:a lover

Själv har jag en lynx 3900 från 1983. Skotern fungerar utmärkt i lössnö, men på leden så ger bladfjädringen tyvär inte så mycket komfort. Min far har breddat spårvidden på den och satt plastbelag på skidorna. Boggien är även förhöjd där bak vilket ger bättre lössnöegenskaper.
Men det hade varit fint om det fanns hög, låg växel på den när man drar en pulka. Jag har inte upplevt den som en tung skoter, för när man väl nu kör fast med den( som händer väldigt sällan) så tar det inte så länge så är man lös igen!

andra årsmodeller vet jag inte så mkt om, men jag vet att de flesta som har en 39:a är väldigt nöjd med maskinen! :)