Lynx 3900 - 82 Bränsleproblem

lynxrs12

Medlem
19 nov 2015
27
0
1
Luleå
Tjena. Har en Lynx 3900 från 82 (rotax 377 med enkelförgasare). Har fått problem med att han inte vill gå. Problemet har kommit smygandes och blivit värre med tiden. Det är så att den kan gå en liten stund när den är kall men snabbt stannar den och går endast på den soppa jag ger den med primen... Har testat följande: rengjort förgasare, bytt soppapump, bytt soppafilter.. Även bytt flottörhus i den då flottören gick lite segt.. Vad kan jag mer testa? Det kan väl inte vara så enkelt som stiften? Vevhuspackningen? Mvh :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.629
797
113
Kramfors
Sitter slangen som driver pumpen fast i motorblocket. Om de är stopp i den eller sprickor tappar bränslepumpen sin pulsdrivning från vevhuset! Kolla även bränslepumpen att den verkligen är tät i den vacumingång denna slang sitter på de måste va tvärstumt om man suger o blåser in där i pumpen annars rör inte pumpemembranet på sig så den kan pumpa soppa. Du kan även dra lös slangen från förgasaren och dra i startsnöret då ska de pulsa ut soppa ur slangen medan du drar. Om de är ok så tror jag på felställd flotörnivå eller fatsnande nålventil i flotörnålssätet. Når nålen är sliten kan den fastna i stängt läge. Åtgärden är då att skära en ny tätyta i nålmunstycket/sätet de gör man med en ny fräsh borr som är större än själva borrhålet i sätet. Man duttar till ytterst försiktigt med en långsamgående borrmaskin bäst i svarv men handborrmaskin duger. Man kan få göra om det några ggr innan de blir tätt. tätheten testar man genom att suga fast flotörnålen i sätet med munnen genom inkommande bränsleslang. Glöm inte att ställa in flotörnivån efter ett sådant jobb!
 

Malm88

Välkänd medlem
27 nov 2008
181
0
16
Sundsvall
Åtgärdade själv en gl 3900 82a nu i helgen med samma fel. Gjorde rent, filter,pump,förgasare och tank. Sedan gick den. Misstänker kondens eller vatten i tanken.