Lynx 3300 Hjälp, Motortrubbel.

Vixhall

Medlem
23 jan 2012
16
0
1
Västerbotten
Hej! Jag har en Lynx 3300 GLS som har en 496,7cc's motor (503) och den har råkat ut för ett vevaxellagershaveri, har någon av er någon erfarenhet av 503 motorer så svara gärna, all hjälp är tacksam.

Om någon vet vad jag ska göra om en "arm" i variatorn har rostat fast så är det också hjälpsamt.

Bild av den vänstra kolven som råkade ut för haveriet:

Hela motorn:


P.S, Jag är bara 14 är gammal, men jag har vuxit upp bland motorer så jag är ingen nybörjare direkt, men hjälp behöver man alltid. D.S
 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Trist!

Om det har gått ett lager på vevaxeln, så måste du lämna in den på en motorverkstad och låta dom byta det, såvida det inte är dom yttre lagrena, då kan man byta dom om man har erfarenhet och rätt avdragare.

Om det dåliga lagret sitter mellan vevhalvorna ska axeln dras isär, lagras om , pressas ihop, riktas. Inget man gör själv.

Tyvärr hinner det bli ganska kostsamt, särskilt om lagret sitter mellan vevhalvorna.

Kontakta Motormecano i Skellefteå, jag kan av egen erfarenhet rekommendera dom.
 

Vixhall

Medlem
23 jan 2012
16
0
1
Västerbotten
En kompis till mig sa att han skulle ha en 503:a liggande (utan topp) så det låter positivt.
Det är det vänstra lagret som är trasigt, man kan dra kolven upp och ner ett par millimeter.
Detta är den bästa skoter jag haft i hela mitt liv (skoter nr. 2) aldrig krånglat + den var sjukt billig.
Tack för alla svar! (2)
 
Last edited:

Vixhall

Medlem
23 jan 2012
16
0
1
Västerbotten
Trist!

Om det har gått ett lager på vevaxeln, så måste du lämna in den på en motorverkstad och låta dom byta det, såvida det inte är dom yttre lagrena, då kan man byta dom om man har erfarenhet och rätt avdragare.

Om det dåliga lagret sitter mellan vevhalvorna ska axeln dras isär, lagras om , pressas ihop, riktas. Inget man gör själv.

Tyvärr hinner det bli ganska kostsamt, särskilt om lagret sitter mellan vevhalvorna.

Kontakta Motormecano i Skellefteå, jag kan av egen erfarenhet rekommendera dom.
Det var något i den stilen jag hade tänkt att göra, men jag har nog tänk ut att jag har inte tänkt att kosta på skotern mer än vad jag gav för den. (4000kr)

Den har dessutom en rätt så dålig matta, och den kan bli dyr.
Men hursomhelst så har den aldrig krånglat och jag har aldrig kört fast med den häller, jämfört med min Polaris Indy TX-L.
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Har en 503a i min gamla lynx 535a, och har skruvat en del i den, och jag skulle gissa på att om du lämnar in motorn för renovering av vevaxeln så skjuter priset ganska högt i tak om ska se till vad motorn är värd.

Så det bästa skulle som dom flesta sagt ovan, hitta en billig 503a och skifta delar/motor :)
 

Vixhall

Medlem
23 jan 2012
16
0
1
Västerbotten
Har en 503a i min gamla lynx 535a, och har skruvat en del i den, och jag skulle gissa på att om du lämnar in motorn för renovering av vevaxeln så skjuter priset ganska högt i tak om ska se till vad motorn är värd.

Så det bästa skulle som dom flesta sagt ovan, hitta en billig 503a och skifta delar/motor :)
Joo, jag är medveten och har listat ut att det är inte värt besväret. Har hittat många fungerande skotrar till priset av ett par tusen. (Ingen som uppfyller mina kvar dock) Bara massa Everestar och ET340:is, men hatar verkligen ET's (har 2 st i familjen).
 

Fredrik579

Välkänd medlem
18 dec 2011
108
0
6
Renovera veven blir betydligt dyrare än att köpa en motor på blocket för nån tusing.
Så vore jag du så skulle jag hellre köpa en beg snurra och sätta i. De är ju ingen större konst att bulta i motorn och kopla de som ska komplas och sen åka.
 

Vixhall

Medlem
23 jan 2012
16
0
1
Västerbotten
Som det låter nu så ska jag ta ett nytt vevpaket från en annan 503, för jag vill väldigt gärna behålla samma motor/variator för den går mer en lagomt bra.