Lynx 3300 Hjälp, Motortrubbel.

Vixhall

Medlem
23 jan 2012
16
0
1
Västerbotten
Hej! Jag har en Lynx 3300 GLS som har en 496,7cc's motor (503) och den har råkat ut för ett vevaxellagershaveri, har någon av er någon erfarenhet av 503 motorer så svara gärna, all hjälp är tacksam.

Om någon vet vad jag ska göra om en "arm" i variatorn har rostat fast så är det också hjälpsamt.

Bild av den vänstra kolven som råkade ut för haveriet:

Hela motorn:


P.S, Jag är bara 14 är gammal, men jag har vuxit upp bland motorer så jag är ingen nybörjare direkt, men hjälp behöver man alltid. D.S
 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Trist!

Om det har gått ett lager på vevaxeln, så måste du lämna in den på en motorverkstad och låta dom byta det, såvida det inte är dom yttre lagrena, då kan man byta dom om man har erfarenhet och rätt avdragare.

Om det dåliga lagret sitter mellan vevhalvorna ska axeln dras isär, lagras om , pressas ihop, riktas. Inget man gör själv.

Tyvärr hinner det bli ganska kostsamt, särskilt om lagret sitter mellan vevhalvorna.

Kontakta Motormecano i Skellefteå, jag kan av egen erfarenhet rekommendera dom.
 

Vixhall

Medlem
23 jan 2012
16
0
1
Västerbotten
En kompis till mig sa att han skulle ha en 503:a liggande (utan topp) så det låter positivt.
Det är det vänstra lagret som är trasigt, man kan dra kolven upp och ner ett par millimeter.
Detta är den bästa skoter jag haft i hela mitt liv (skoter nr. 2) aldrig krånglat + den var sjukt billig.
Tack för alla svar! (2)
 
Last edited:

Vixhall

Medlem
23 jan 2012
16
0
1
Västerbotten
Trist!

Om det har gått ett lager på vevaxeln, så måste du lämna in den på en motorverkstad och låta dom byta det, såvida det inte är dom yttre lagrena, då kan man byta dom om man har erfarenhet och rätt avdragare.

Om det dåliga lagret sitter mellan vevhalvorna ska axeln dras isär, lagras om , pressas ihop, riktas. Inget man gör själv.