Lynx 2025

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Dags för ännu en sådan här tråd. Nu i natt ska Lynx släppa sin lineup för 2025.

Vad tror ni kommer? Önskemål?

Jag skulle tro att det kommer något nytt chassie på bredbandarna eller åtminstone några slags förändringar på kåpor och lysen på dem så att de hamnar mer i linje med hur sport- och lössnömaskinerna (eller 49 Ranger för den delen) ser ut. Tror även liknande ändringar kommer på de mer touring-inriktade maskinerna som finns i modellprogrammet.

I övrigt så kanske en Lynx Rave med 850 Turbo R också, eftersom Ski-doo Mxz finns med det sedan förra året? Tror inte annars på några större förändringar på sport- och lössnömaskinerna, tror det blir bara små justeringar och nya färger och dekaler och sånt.


Önskemål, ja det vore trevligt om de släppte en variant av Lynx Brutal med växellåda. Gärna även med något uppdaterat chassie så att man får fyra motorfästen och lite andra kåpor och lampor och grejer. En sådan hade jag gärna slösat lite pengar på.
 
Last edited:

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Dags för ännu en sådan här tråd. Nu i natt ska Lynx släppa sin lineup för 2025.

Vad tror ni kommer? Önskemål?

Jag skulle tro att det kommer något nytt chassie på bredbandarna eller åtminstone några slags förändringar på kåpor och lysen på dem så att de hamnar mer i linje med hur sport- och lössnömaskinerna (eller 49 Ranger för den delen) ser ut. Tror även liknande ändringar kommer på de mer touring-inriktade maskinerna som finns i modellprogrammet.

I övrigt så kanske en Lynx Rave med 850 Turbo R också, eftersom Ski-doo Mxz finns med det sedan förra året? Tror inte annars på några större förändringar på sport- och lössnömaskinerna, tror det blir bara små justeringar och nya färger och dekaler och sånt.


Önskemål, ja det vore trevligt om de släppte en variant av Lynx Brutal med växellåda. Gärna även med något uppdaterat chassie så att man får fyra motorfästen och lite andra kåpor och lampor och grejer. En sådan hade jag gärna slösat lite pengar på.
Är ju bara gå in på hemsidan och kolla på modellerna.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Är ju bara gå in på hemsidan och kolla på modellerna.
Jo, när jag skrev detta inlägg så fanns det bara en nedräknare på hemsidan som gick ut vid midnatt, men det verkar som att de släppte modellerna på hemsidan och Youtube etc. tidigare än vad den räknaren angav.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Det som jag noterade och tyckte var intressant (finns många fler saker):
  • Lynx Brutal kommer både med nya chassiet och 40 cm mattbredd (kallad Lynx Brutal RE) och en version som är kvar i gamla chassiet med 50 cm mattbredd. Bägge går nu också att få med 900 Turbo R fyrtaktsmotorn, förutom 850. Ingen växellåda på någon av dem. Brutal RE 850 kommer om jag förstått det rätt vara rätt lik 49 Ranger Pro 850, med den skillnaden att Brutal RE kommer ha mycket bättre dämpare.
  • Ny, bättre och större pekskärm med inbyggd GPS ska komma (kräver ej att man har mobil inkopplad).
  • Lynx Rave GLS specialmodell med 850 Turbo R med vatteninsprutning.
  • Lynx Adventure Electric elskoter med 5 mils räckvidd.
  • Lynx 59 Ranger Pro modell med växellåda med 600 ACE.
  • Finns valbart Pro-paket till många modeller som ger lite olika saker som t.ex. olika skydd, välvda A-armar, dragkrok och annat.
  • En billigare version av 49 Ranger, som har gamla chassiet och endast 600 EFI eller 600 ACE.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Inbyggd GPS lovade de redan ifjol men så blev det ikke, men nuvarande storbildsskärm är ju ett riktigt skämt.

Men 49an med 600efi är ju en helt klockren maskin och med dagens priser billig.
 
Reactions: Henrikssons

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Någon kundorganisation borde låsa in alla tillverkare i ett rum och inte släppa ut dom förrän dom enats om ett gemensamt GPS/buddytracking-system!!
Exakt! Så jäkla urbota dumt att det är låst till tillverkare vilka man ska kunna se i sin GPS/buddytracking. Det är ju en säkerhetsgrej, klart man borde kunna se varandra oavsett vilket skotermärke man kör. EU brukar ju vara bra på att tvinga igenom standarder, här borde de också göra en insats.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
RS broms på RE-modellerna!

Borde varenda BRP-maskin på över 100 kusar få!
Ja de är ju sjukt dåligt bett i bromsen när den sitter på drivaxeln. Det är alltså en vassare broms på RS'en? Fler kolvar i oket eller vad?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Ja de är ju sjukt dåligt bett i bromsen när den sitter på drivaxeln. Det är alltså en vassare broms på RS'en? Fler kolvar i oket eller vad?
Japp, fyrkolvsok, och i kraftigare material i oket också tror jag. Tyvärr inte möjligt montera på en skoter som inte är byggd för det från början då chassiet behöver anpassas.
Nackdelen är att det är ÄNNU MER skruvning vid ett ev mattbyte.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Något som känns lite hopplöst är ju priserna som hela tiden ökar. De var ju alldeles för höga redan förra året, men ändå så är det typ 10-20 000 kr ökningar för de dyraste modellerna nu i år. Min lön hänger inte alls med ökningarna som skett de senaste åren. Ca. 150-160000 kr för de dyraste modellerna, som det var då 2017 när jag beställde min nuvarande maskin (2018 års modell), var ju dyrt och det sved men det gick ändå sett till lönen jag hade då.

Nu med 2025 års modeller så är motsvarande maskin ca. 70-80000 kr dyrare. Nästan 50% prisökning på sju år. Den som har fått 50% i löneökning sammanräknat de senaste sju åren har gjort det jäkligt bra, jag själv ligger på ca. 25% ökning från den lön jag hade 2017-2018. Samtidigt så har ju allt annat i samhället blivit mycket dyrare också under samma tidsperiod. Som det känns nu så har jag nog köpt min sista helt nya skoter, det får bli att köpa sådana som är 1-3 år gamla framöver istället.
 
Reactions: Gator

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Priserna var sinnessjuka redan 2019, nu är det rent bisarrt!! 600-maskiner för 210kkr..... :eek:o_O

Har du fått upp lönen 25% på den tiden har du ändå lyckats skapligt jämfört med många.
 

messier11

Medlem
7 jan 2007
35
0
6
Priserna är komiska nu, förstår faktiskt inte hur någon har råd.. nån som bytt upp sig typ 2-3 årsmodeller (ex från 21 till 24)och kan berätta på ett ungefär vad mellanskillnaden blir numera?
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Byggde en -25 Xterrain 600r utan något paket men med dubbeldyna och bukskydd. 197kkr var listpriset på en sånn, så det är ju tyvärr inte aktuellt alls iaf för mig. Den skulle jag dessutom behöva köpa till eftermarknadsdämpare till då det sitter snikvarianten runt om på den,så det är ju ett okänt antal tusenlappar till beroende på om man hade hittat beg. eller behövt köpa helt nya.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Priserna är komiska nu, förstår faktiskt inte hur någon har råd.. nån som bytt upp sig typ 2-3 årsmodeller (ex från 21 till 24)och kan berätta på ett ungefär vad mellanskillnaden blir numera?
Bytte in min Boondocker ds 850 -19 mot en -24 Ranger 49 pro 600 e-tec fick ge 75000 kr mellan såg att dom hade höjt priset på 49an med 13000 kr till -25 och varför skulle dom inte det dom handlare jag pratat med säljer lika många maskiner som tidigare.
 

messier11

Medlem
7 jan 2007
35
0
6
Bytte in min Boondocker ds 850 -19 mot en -24 Ranger 49 pro 600 e-tec fick ge 75000 kr mellan såg att dom hade höjt priset på 49an med 13000 kr till -25 och varför skulle dom inte det dom handlare jag pratat med säljer lika många maskiner som tidigare.
Det lät i sammanhanget "lite"? Har dock inte hållit störtkoll på priserna de senaste åren då jag inte kommer köpa något nytt oavsett.
Men det beror väl till viss del på att du bytte ner dig i prisklass antar jag..
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
Man gjorde ett klipp 2022 då listpriset bara var 181000kr. Idag får man ett renoveringsobjekt för dom pengarna