Lynx 2022

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Hittar ingen 22 tråd vid en hastig titt, Så startar en. Funderar på nytt och faktiskt fastnat för 4 takt :) Xterrain 900ace turbo R klingar fint i lappöron :) Ni som kör denna modell nu av tidigare årsmodeller, vad tycker ni om den. Den är ju lång som en måndag i mina ögon :)
 

xr400

Medlem
30 dec 2009
18
3
3
Y-län
Jag gillar dig stugsittaren , men vad jag läst om dig hitills så tror jag inte att du vill ha en så TUNG moped.
Rätta mig gärna , så kanske jag kommer på besök (hot ?)
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Dom maskiner jag gillat har vart lätta visst, jag börjar bli gammal och kanske är det sista maskinen jag köper. 4 takt slipper jag en massa underhåll på under de första tusen milen ellr två. Nära att krita på för denna buss faktiskt
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Även jag är lite sugen på xterrain med 900 Ace turbo. Har gett upp tanken om 59 600 efi så står nu och väljer mellan commander 900 turbo och xterrain..olika typer av skotrar, xterrain är rätt mycket dyrare, speciellt om man börjar plocka på grejer som dubbeldyna och box...svårt val
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jo jag håller med om att det är dyrt som faan. Jag skulle vilja ha en recension av någon som kör en. Hur är tyngdpunkten vid skrå körning å så ? Går den varm ? hittar ett tidning som skriver om en kort provkörning och den får inte så bra recensioner. Rätt hårt att köpa en maskin för 200 papp utan att provköra och det kommer inte att hända
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Handlarna har väll provkörning snart på 2022 maskinerna, jag provkörde då tundran vid den här tiden ifjol innan jag bokade...
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
900 turbon saknar väl luftkylare med elfläkt har jag för mig så den kan säkert gå varm vid krypkörning. Att köpa 4T för att slippa underhåll hänger jag inte med på dom kräver ju oljebyte varje år vilket en 2T inte behöver och en 2T verkar ju hålla rätt ok numera.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
900 turbon saknar väl luftkylare med elfläkt har jag för mig så den kan säkert gå varm vid krypkörning. Att köpa 4T för att slippa underhåll hänger jag inte med på dom kräver ju oljebyte varje år vilket en 2T inte behöver och en 2T verkar ju hålla rätt ok numera.
Det går att lägga till luftkylning, men det kostar ytterligare 5 000 kr. Behöver man verkligen byta olja varje år?
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
900 turbon saknar väl luftkylare med elfläkt har jag för mig så den kan säkert gå varm vid krypkörning. Att köpa 4T för att slippa underhåll hänger jag inte med på dom kräver ju oljebyte varje år vilket en 2T inte behöver och en 2T verkar ju hålla rätt ok numera.
Sant och osant. Oljebyte visst, säkert varje säsong om garantin ska gälla. Att byta olja efter 100 mil på 4 takt är väl inte nödvändigt. Livslängden är längre på en 4 takt.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Det krävs service varje år om garantin ska gälla och servicen är dyrare på en 4T eftersom det innehåller oljebyte. Även om man inte bryr sig om garantin skulle i alla fall jag byta olja varje år innan skotern ställs bort. Håller med om att livslängden troligtvis är längre på en 4T om man sköter den men om en 2T skoter håller 1000 mil och hur många behåller skotern tills den gått 1000 mil då är det nog en del annat än motorn som kräver service också. många 600 har ju gått långt över 1000 mil innan dom öppnats och även om det krävs kolvbyte och omfettning av vev är det inte så våldsamt dyrt. Sen kan man ju vilja ha en 4T av andra anledningar som tex lukten men hållbarheten vete tusan.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Allt det där vet jag. Det finns etec 600 som gått över 2000 mil. Men det finns dom som rasat på 700. Vår 600 har passerat 500 mil, fiske mil och går som en klocka. Ska jag byta så är det nu då den fortfarande betingar ett värde. Vad ska jag ha är väl frågan, du är inne på annat än mig men Nu intresserar jag mig för denna bla. En annan fråga varför finns inte 600 maskiner m vettiga dämpare ?
 

TrapperT

Medlem
6 dec 2016
49
6
8
Sant och osant. Oljebyte visst, säkert varje säsong om garantin ska gälla. Att byta olja efter 100 mil på 4 takt är väl inte nödvändigt. Livslängden är längre på en 4 takt.
Hade min 1-års service av ace 4-takt på Ljungbergs/Sveg och enl dem byter de olja om det behövs, de kollar oljan först.
Jag bad om byte då jag anser att första året är av vikt...
Men detta var inte ett krav för 4-års garantin Om olja sett bra ut tydligen. Trots att det var den stora 1-års servicen.
Min hade gått 140mil förra säsongen/vid servicetillfället

Men tolkar det som byte ska ske "före säsongen" ??
 

Attachments

Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Varför 600 inte finns med värre dämperi är nog mest en prispolitisk fråga. Dom har nog svårt att ordna in exempelvis en Freeride eller BD RE 600 i prislistan på ett logiskt sätt.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag har ju en renegade xrs 600 med riktiga dämpare, mxz och rave finns m riktiga dämpare. Det är det första som tar slut på billigare maskiner. När man haft högpresterande prylar så är d hopp i h-te att gå ner i kvalitet. Köpa dämpare är inte kul när man ska dega. Därför bla tittar jag på re modellerna. Inbillar mig att en ace motor ger mer mil än 850
 

TrapperT

Medlem
6 dec 2016
49
6
8
Det är så högkvalitativa oljor idag sägs det.
Men som nöjd ägare av skotern kändes det värt ett byte👍
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Allt det där vet jag. Det finns etec 600 som gått över 2000 mil. Men det finns dom som rasat på 700. Vår 600 har passerat 500 mil, fiske mil och går som en klocka. Ska jag byta så är det nu då den fortfarande betingar ett värde. Vad ska jag ha är väl frågan, du är inne på annat än mig men Nu intresserar jag mig för denna bla. En annan fråga varför finns inte 600 maskiner m vettiga dämpare ?
Vet inte om jag är inne på annat men tänker man välja 4T före 2T på grund av att dom kräver mindre service så tyckte jag det behövdes lite info för det stämmer inte riktigt. Att verkstan kan se om oljan behöver bytas är rent skitsnack det krävs olje analys för nått sånt och oljebyte krävs för garantin ska gälla. Är dom så okunniga så dom tror dom kan se på oljan hur den är kan dom säkert fylla i att dom bytt den bara för att dom kollat och tycker den är ok. Att det krävs olje byte varje år är inget konstigt vissa bilar har så trots 3000 mila intervall så kör man lite blir det 1 gång per år.
 
Reactions: suregom

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Det är relativt enkelt att byta olja men betydligt jävligare att plocka ner motorn. Jag har på min 4taktare inte bytt olja varje säsong och 2 takterna har jag bytt bort när dom börjat samla mil. Därför att jag finns där det är absolut längst till en väg m brant terräng mm, Att få ett ras där vill man inte. Jag kanske inte byter skoter längre och därför sneglar på 4 takt som dessutom har riktiga dämpare. Abret ja en jävulsk prislapp