Lynx 2016 grenrörsskruvar

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
För info:


Det verkar vara ett standardfel på Etec 800 av -16 års modell, jag vet inte om även Ski-Doo är drabbade.


Det som händer är att skruvarna/bultarna (M8 insex) som fäster grenröret i cylindern lossnar.
På min började problemet runt 70 mil och vid 90 mil hade 3 av 4 skruvar på höger cylinder lossnat, dock ingen på vänster cylinder.


En mindre rolig detalj är att skruvarna på något otroligt sätt vandrar från motorutrymmet och letar sig in i kåpan där bromsskivan sitter, där åker de runt som i en tombola ett tag innan de kilar fast mellan bromsskiva och bromsok. Det ger upphov till ett mycket irriterande skrapljud och kan säkert skada både skiva och ok.


Min handlare var väl medveten om problemet, jag var den tredje som på kort tid felanmälde samma sak.
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
har mer eller mindre varit så sen serie3 kom. även skruvarna till gasen på dem med alugasblock brukar gänga upp sig
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag känner inte till att detta problem funnits tidigare på Etec, har själv aldrig vart med om det på tidigare årsmodeller.
Att det var ett problem på powertec vet jag, där satt ju dessutom grenröret med klenare (M6) skruvar.
 

Kopperblade

Välkänd medlem
23 aug 2009
144
0
6
Bräcke
Exakt detta hände med min Boondocker -16 i lördags, 75 mil. 3 skruvar på pto-sidan urgängade, resterande 5 satt väldigt löst, packningen åt helvete. Hittade igen 2 skruvar under motorn, den sista satt inkilad mellan startkransen och skivan på primären! Såg den av en händelse då jag skulle riva lös grenröret igår.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Faktiskt så upptäckte jag att några av insexskruvarna på grenröret var lösa på min 600 Etec 2012 när jag gick igenom skotern inför den här vintern. Skotern har gått ca 500 mil.
Tog ur dem och gjorde rent, sedan fick de några droppar stark Loctite när jag drog fast dem. Får se hur de sitter inför nästa säsong.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Just nu är det inte mitt problem, jag körde in den till återförsäljaren så får de lösa det.
Hade det vart mitt problem så hade jag satt nordlock.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Är det 6mm insex? Kommer man åt dom från primär sidan? Måste kolla mina, men skotern är i Vilhelmina. Får kolla det till påsk.