Lynx -10 600rs 7000rpm. Egt 560!? För mycket?

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Org i primär enl sprängskiss.
Nybytt fjäder i sek då fjädern var av. Då till ny org.

Skotern varvar nu 7000 med clicker på 6an. Tidigare på click 4 6000-6500
Inslag ca4500rpm.
Den växlar också lite konstigt tycker jag. Om jag smyger i väg eller kör lite mer normal led. Så känns det som variatorn växlar snabbt från 2an till 4an. Ja liknelse mot bil. Ni förstår nog.
Variatorerna blir så varma att jag inte kan ha handen på dom efter körning
När jag körde på clicker 4, hade jag en svart rand högst upp på primären. Inget efter den iof korta testet jag gjorde på clicker 6 idag.
Vad skall jag hitta på?
Köpte skotern i detta skicket då den inte gick att prova ordentligt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
DE första du måste göra är att kolla komptrycket på cylindrarna för om de är felande är de ingen mening hålla på med variatorer. Annars låter de som variatorerna tjärvar och måste totalrenoveras.
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Hittat varven. Kört efter analoga varvräknaren. Man kan köra med antingen digital varv och hastighetsmätare i mitten på tavlan eller egt. Haft fram egt då jag nyss bytt kolvar och oroar mig för att smälta dem. Så jag har kikat på den analoga varvräknare hela tiden. Den verkar visa max 7000 oavsett verkligt varv över 7000.
Så vad jag nu brottas med är att få ner egt tempen då efter 300m fullgas. Gått upp från org 270-280 till 290-300 lyckades ändå se 560 i egt.27983
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Frågan är vart den mäter tempen? Om den mäter temp ca 20-30cm från kolvar så är 560C ingen fara kör upp till 600 med kort pike på 650c de är ingen fara då går den bättre än på kalla 560c. Men om den mäter mitt i fetaste pipan törs jag inte uttala mig om tempen för där visar den lägre siffror och de har jag ingen koll på. Överstig inte 560c om den mäter i "magen på pipan" innan någ annan kan verifiera att man även där kan köra högre temp.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Den mäter på tjocka delen på pipan. Får hoppas någon rejsare med likande skoter kan komma med någon input.
Googla så hittar du ev svar på någ usa forum men de är tyvärr inte vanligt att gå efter en sådan mätning i magen och tillförlitligt är de inte heller.. Man ska mäta exakt där de är som hetast i kröken strax utanför kolvarna. Bästa stället ser man om man tar lös grenröret och pipan och kollar där den är som torrast , de kan som ex va en markant övergång från vitbrunaktig yta till mer mörk övergång ut i pipan ca 10-30cm ut från kolv. Man sätter tempgivaren nära den övergången men inte för nära backa bakåt mot kolvar tills där den ser torrast ut eller ser ut att gått hetast. Sätter man den för nära kolvarna kyls den ner av färskgaser som går ut en bit i pipan och vänder av tryckpulser från pipan och om man sätter den i mörkare fältet så blir den avkyld,,ja du fattar.
Säkrast är att köpa en avgastempmätare och sätta på rätt ställe i pipan/grenrören eller en bredbandslambdamätare. Jag bestyckar mest efter bredbandslambda för den är snabbare i avläsning än tempmätare. Bådeock är såklart bäst.
Bredbandslambdan sätter du ca 10cm in på fetaste delen av pipan i toppen där de är minst okljekläggslem. Bredbandaren är skitlätt att bestycka efter i hela registret.