lyktsköld F7.samt Polisen.

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Någon som vet var man kan hitta svarta eller rök färgade sköldar till en F7?.
Har skummat igenom Ebay och hittat några för närmare 800kr.lite saftigt för lite plast.

Och en fundering vad lagen säger om att montera lyktsköld?.Någon som har blivit stoppad och fått anmärkningar?.
Kommer så klart bara användas under dagtid.
 

SkoterAd

Välkänd medlem
3 sept 2010
417
0
16
Piteå
Jag använder biltemas mörka strålkastar film på min, betydligt billigare än lyktsköldar och det ser ut såhär.




Lyser även helt okej när man kör i mörker :)
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Finns det överhuvudtaget några gällande föreskrifter eller myndighetskrav för strålkastaren på skotrar?

Till skillnad från t ex bil- och mopedstrålkastare finns det ju nästan aldrig några godkännandemärken (e-märkning, DOT, SAE etc) på strålkastarglasen till skotrar från 90-talet och senare. En del ger högerasymmetrisk halvljusbild och andra har symmetriskt halvljus, osv osv.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
när jag tog skoterkortet för ett antal år sedan så var en frågorna på provet vilken typ av belysning som behövdes på skotern. Svaret var att man endast behövde lyse ifall man körde inom tätbebyggt område.
Om det sen betyder att det är lagligt att montera lyktsköldar vet jag inte, men har svårt att tänka mej att polisen skulle börja bråka om det
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Tack för era svar.
Det där med att tona lyktorna var ju fiffigt!.
Fast det blir att köpa sköldar när priset är rätt.lättare att fixa på plats om farbror blå är på dåligt humör.