Lyfta en bredbandare RS Viking i garaget?

26 sept 2010
24
0
1
Några tips på hur man lyfter en sådan så mattan hänger fritt? Den här lyften som finns att köpa som skruvas upp med en skruvdragare är för klen både vad avser tyngd och bredd.
http://www.locknersbilochmc.se/index.php?main_page=product_info&cPath=100_448&products_id=4171&zenid=b0a337acbe8384460d93583647f5cd90
Elvinsch i taket och lyftstroppar borde väl funka. Och förstås palla upp ordentligt innan man jobbar osv. Men finns det nåt liknande som den i länken här ovanför fast stadigare och bredare?

leif
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Det fungerar fint med en vanlig garagedomkraft och lite plankbitar att skarva med.
Sen fäster man ett spännband i taket. Gratis!

Ska du skruva i skotern eller bara förvara?
 

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
sätt en lagom lång bräda under draget och lyft samtidigt som du trycker brädan mot skotern i nedkant, blir väl hyfsat stadigt om skidorna inte glider på golvet. varför krångla till det?
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Köp risifrutti så du vinner en heldag med Magnus Samuelsson, så får han lyfta upp den medans du mekar :)

Skämt åsido, planka funkar men det är inte stabilt nog om man ska meka eftersom man lätt kan råka putta skotern lite i sidled och då tippar allt.

Skruva istället upp en ögla i taket, genom att du lägger en lämpligt tjock planka över två takåsar och sedan tar du en gängstång som du skickar ner genom taket. På den gängstången kan du sedan sätta en ögla och så fäster du ett kedjespel eller spännpand och hissar upp skotern.
 
26 sept 2010
24
0
1
Köp risifrutti så du vinner en heldag med Magnus Samuelsson, så får han lyfta upp den medans du mekar :)

Skämt åsido, planka funkar men det är inte stabilt nog om man ska meka eftersom man lätt kan råka putta skotern lite i sidled och då tippar allt.

Skruva istället upp en ögla i taket, genom att du lägger en lämpligt tjock planka över två takåsar och sedan tar du en gängstång som du skickar ner genom taket. På den gängstången kan du sedan sätta en ögla och så fäster du ett kedjespel eller spännpand och hissar upp skotern.
Tack för alla svar. Inget nämnt och inget glömt som det heter. Det får nog bli en infästning i taket där den tjocka plankan redan finns i form av en 90x120 limträbalk som dessutom ligger öppet och lättåtkomligt.
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Jag borrade en ändögla för luftkabel i plankorna ovanför där jag ville lyfta skotern, hängde i en spännrem, lite kraftigare modell och hissade den i bakdelen smidigt i bra höjd. Öglan hade jag lättillgänglig då jag jobbar som linjemontör och har såna saker färdigt i firmabilen :)