LV-Reggad Motard på skoterled

Status
Stängd för vidare inlägg.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
hurru Stig Larsson ja vet inte vad du fått din info men I HELVETE att det är lagligt och köra något annat än skoter på skoterleden det är därför det heter skoterled. annars så skulle det formodligen heta fordonsled!!!
Jag vet inte vart du fått din info. ifrån, min info. angående detta har jag fått efter ha läst Terrängkörningslagen och även diskuterat saken med den lokala polisen i A-jaur.
Men läs gärna igenom tråden från början, så tror jag att du är så att förstå hur lagen tolkas.
:hello:
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Jag har för mig att en kompis kollade upp det här, (han hade en e-reggad yamma 400) Och han fick inte köra på skoterleder lagligt som den var, men terrängfordonsregistrerade han den så var det lagligt, Och det var fullt möjligt att regga om den.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
När jag är ute och _kör_ skoter så är mitt största bekymmer att hålla den rekomenderade hastigheten på 70km/h och inte fan bryr man sig i lite spår av något 2-hjuligt fordon då. Är inte helt enkelt att hålla 70 i alla kurvor sen ska man ju försöka att inte krocka med mötande skotrar, hojar, quadar, skidåkare, gående och övrigt löst folk/djur.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Om det är lagligt att framföra lv-reggat fordon på skoterled varierar från kommun till kommun.
Enda kommunen jag vet att det är lagligt på är i Östersundskommun.
Och jag tycker inte att det är något problem att köra hoj på skoterleder så länge det är hårt. Däremot problemet är snarare med fyrhjuling då det fortfarande är kul att köra på skoterleder trots att det är löst. Kör själv både och och även på skoterleder så jag vet vad jag pratar om. Dom som stör sig på crossspåren i skoterleder bör ju inte åka skoter anser jag. Däremot fyrhjulingsspåren ÄR inte roliga att köra skoter i om det vart löst.

Så alltså tycker jag att det är helt ok att åka både hoj och fyrhjuling på skoterleder (innom rätt kommun) bara det är hårt. För det skadar inte skoterlederna det minsta!

Nu lär man väll bli dödad..men vafan :)
Det är lagligt så länge kommunen inte har utfädat att endast skoteråkninge är tillåten.

Även om jag själv har hoj och inser hur d***** kul det kan vara så hör den fan inte hemma på sladdade leder.

Bodde på hotell i östersunde en hel del och han som jobba där var rätt engagerad i skoterklubben, fan va kul sladda som fan och sen när man är klar kommer idioterna och kör sönder.

Inte heller betalar dom nå till lederna. Skulla aldrig väja för en hoj. Bara stanna MITT på leden :D
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Det lustiga är att man i lagen kan läsa att huvudman kan bestämma vad som får framföras men jag tror det är mycket få kommuner som tagit på sig huvudmannaskapet....
Huvudman kan bara stat eller kommun vara!

Huvudman till lederna är alltså den som bestämmer, finns ingen huvudman så gäller lagen lika för alla, det blir då registreringstypen av maskinen som avgör.

Så tyder jag lagen i vart fall.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
hurru Stig Larsson ja vet inte vad du fått din info men I HELVETE att det är lagligt och köra något annat än skoter på skoterleden det är därför det heter skoterled. annars så skulle det formodligen heta fordonsled!!!

Du har inte gått någon utbildning ser ju jag på en gång.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Har inte med skoterleder att göra men... Som jag begriper det så får ett LV-regat fordon aldrig framföras annat än på väg, och ett terräng-regat får aldrig framföras på väg, (pratar inte om e-reg nu utan terrängskoter/hjuling).

Många 4-hjulingar finns ju att köpa som båda varianterna, anledningen till detta är just det att man inte får framföra ett och samma fordon på båda ställena. Så har man en lv-reg hjuling så är det nog egentligen kört att använda den att dra hem ett vedlass ur skogen oavsett vems mark du kör på
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
är det inte markägaren som avgör om vad som får framföras på skoterleden?....eftersom det är markägaren man frågar om man får dra skoterled där?...är kommunen markägare så frågar man u naturligtvis kommunen...men det är väl oftast bönder osv som äger mark? så det handlar väl inte vad som är lagligt eller inte, utan vad markägaren vill. Och som jag vet så är det markägaren som avgör om du får köra eller inte köra fyrhjuling på hans mark...dock inte lv-reggad, den får inte framföras i terängen.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Oavsett vilket är det fan skottpengar på den som kör sin 4hjuling / hoj efter leden.
Så länge dom inte förstör så ser jag ingen som helst anledning till at dom inte ska få köra....finns många skotrar som förstör lederna också. det är nog inte fordonet det händer på utan föraren. 2hjulingar har ju en tendens att göra ett djupa spår...men så länge det är ett så gör det inte så mycket om man inte gör ner med skidan där.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
är det inte markägaren som avgör om vad som får framföras på skoterleden?....eftersom det är markägaren man frågar om man får dra skoterled där?...är kommunen markägare så frågar man u naturligtvis kommunen...men det är väl oftast bönder osv som äger mark? så det handlar väl inte vad som är lagligt eller inte, utan vad markägaren vill. Och som jag vet så är det markägaren som avgör om du får köra eller inte köra fyrhjuling på hans mark...dock inte lv-reggad, den får inte framföras i terängen.
Det är kommunen som skriver den lokala trafikstadgan, och står det inte något här på vad för motorfordon som får framföras på skoterled, så är det fritt fram att i princip köra allting, så länge fordonet i fråga, är trafikförsäkrat och skattat (gäller ej snöskoter).
Är det dock förbjudet i den lokala trafikstadgan att köra andra fordon än snöskoter, så får inte ens en markägare köra traktor på en skoterled som går sin egen mark.

Allt lv-reggat får även framföras på snö i terräng , så länge som inte marken tar skada. mao. en lv-reggad mc får även köras i terräng, men inte på så tunnt snötäcke att bakhjulen gräver på backen och markvegetationen tar skada.
Så i praktiken så är det ju bara på skoterleder och preparerade skidspår som man får köra på enligt gällande centrala bestämmelser.
Det är väl därför som det även då finns möjlighet att ta lokala bestämmelser.

Visst 1 mc gör ju ingen större skada på en skoterled, men efter att 10 har passerat, så är det definitivt ett problem.
Undantaget är väl en typ, kall aprilmorgon när leden frusit ihop så att det är som cement på leden.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Det stämmer säkert det du säger...men det är markägaren som avgör om det ska vara skoterled eller inte på hans/hennes mark.....så indirekt är det markägaren som helt avgör vad som får eller inte får köras på skoterleden.
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det stämmer säkert det du säger...men det är markägaren som avgör om det ska vara skoterled eller inte på hans/hennes mark.....så indirekt är det markägaren som helt avgör vad som får eller inte får köras på skoterleden.
Ja förutsatt markägaren känner till vad som gäller när han skriver på ett markägaravtal.

Har han godkänt en skoterled, så kan han inte efteråt göra något åt saken, om kommunen i sin lokala trafikstadga skriver in vad för slags fordon som ska trafikera en skoterled.
Men jag förutsätter att man som skoterklubb och markägare, kommer överens om t.ex. markägaren skall göra en avverkning så att han får möjlighet att skota fram sitt virke.

Men i detta fall, med mc eller annat fordon med för den delen, i skog och mark, så har inte markägaren inte heller någon som helst laglig rätt att på egen mark bryta mot terränglagstiftningen, eller ge egna tillstånd för ren nöjeskörning.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Så länge dom inte förstör så ser jag ingen som helst anledning till at dom inte ska få köra....finns många skotrar som förstör lederna också. det är nog inte fordonet det händer på utan föraren. 2hjulingar har ju en tendens att göra ett djupa spår...men så länge det är ett så gör det inte så mycket om man inte gör ner med skidan där.
Har du sett hur en led ser ut efter att några endurogalningar har kört efter den? Inte är det nysladdat direkt.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Ja förutsatt markägaren känner till vad som gäller när han skriver på ett markägaravtal.

Har han godkänt en skoterled, så kan han inte efteråt göra något åt saken, om kommunen i sin lokala trafikstadga skriver in vad för slags fordon som ska trafikera en skoterled.
.
Är du säker? jag vet att det har fått dragits om led när markägaren helt enkelt kommit på andra tankar.
 

Supermotard

Medlem
7 dec 2007
18
0
1
Se däär min gamla tråd lever fortfarande :) Tack för alla svaren! Till er alla som hotar: Ta hand om er själv istället för hota folk ni inte ens känner :eyebrows:
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
helt otroligt är det sm i trådlyft ikväll?
samma tjat genom hela tråden, lås tråden.
Supermotard hade en fråga den är besvarad, slut

och berrob du säger de själv, endurogalningar, klart som fan de ser ut som skit efter dem. men hur ser de ut efter skotergalningar på en skoterled? eller bilgalningar på E4an?

du refererar till en grupp människor som intr är rätt funtade i huver, dra för *** inte alla över en kam.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.