Lurad av skotersäljare! Vad göra!?

Skurenskoter

Välkänd medlem
1 feb 2013
150
0
6
Skellefteå
Tjena snowmobilers! Kan jag på något sätt nyttja någon lag mot personen jag köpte min skoter av? Betalade överpris på den och sen skulle den aldrig jävlas eller liknande! Dagen efter börjar vattenpumpen läka så jag skrev det åt han! Personen skriver då " okej, jag beställer en rep-sats åt dig du borde ha den nästa helg"


Perfekt inga problem tänkte jag, men nu har det gått 5 veckor så jag skrev åt personen och fråga vart den är, svaret jag fick var " varför tror du ens att jag ska hjälpa dig? Har inte lovat dig någon rep-sats" så saken är personen bor 15mil från mig, ska man måsta besöka honom eller finns det någon lag att nyttja!


DÖD ÅT OÄRLIGA SKOTERSÄLJARE!

Kör lugnt i vinter snowmobilers :)
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Tyvärr har du nog ingen lag på din sida. Och att du betalat överpris är ju ingen annans fel än ditt så ev en Darwins Award på den men i övrigt är det nog bara köpa en repsats och börja skruva.
En skoter får man räkna med att skruva i ibland. Räknar man inte med det får man köpa nya maskiner med garanti.
 

Skurenskoter

Välkänd medlem
1 feb 2013
150
0
6
Skellefteå
Men att personen säger att han ska beställa saker åt mig sen andra dagen idiotförklara mig för att jag trodde han skulle göra det,!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
vattenpumpen börjar nog inte tvär läka från en dag till en annan, läkte säkert när du tittade på den men inte kollade nog mycket. sen är ju en vattenpump simpel att byta/repa, är skoter vi pratar om nu och det är ett evigt rackel
sen att du betalar över pris är ju helt upp till dig som köpare att bedömma om de är värt de eller inte
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
vattenpumpen börjar nog inte tvär läka från en dag till en annan, läkte säkert när du tittade på den men inte kollade nog mycket. sen är ju en vattenpump simpel att byta/repa, är skoter vi pratar om nu och det är ett evigt rackel
sen att du betalar över pris är ju helt upp till dig som köpare att bedömma om de är värt de eller inte

Visst, helt rätt allt detta. Priset godkändes ju också av köparen så det kan han inte klaga på.

Skoter brukar också vara ett evigt skruvande, så den som köper en skoter, spec.begagnad, får nog endera lära sig skruva, skaffa kompisar som kan eller budgetera för dyra räkningar på verkstad.

MEN! Säljaren har tydligen nu SKRIVIT i mail eller SMS att han ska skicka repsats. Då sitter han fast rent juridiskt. Se till att spara SMS/mail och fråga hur han tror han ska komma undan. (Visst, en stämning kostar nog dig betydligt mer än repsatsen, men det går kanske att skrämmas).


Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Enligt KÖPLAGEN så finns faktiskt paragraf för att hjälpa köparen om det visade sig att denne betalat mera än vad varan är värd. Det går att häva köpet eller få tillbaka pengar. Å andra sidan krävs att köparen undersökt varan ordentligt.

Så det blir en rättegångsgrej och hur en så slutar vet ingen.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Bara att lägga ner allt som har med juridik att göra på ett återköp tyvärr, finns inga bevis på någonting. Överpris ? tyckte han att den var värd de och även du då du tydligen köpte den har du ju gått med på att priset var överkomligt.

Uppmanar inte till någonting men åk hem till honom och ta det öga mot öga, ingen vill ha ovänner i onödan så ni kommer säkert överens om en lösning ni båda godtar.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Köplagen är ju lättare att åberopa om affären skett av en handlare. Nu verkar ju denna affär vara gjord av privatperson och vad som står på deras kvitto vet bara dom.
Får känslan av att ts vart lite för ivrig. Men rutin kommer med åldern och man lär sig faktiskt mer av att bli bränd en gång. Är ju inga miljonbelopp det handlar om så nog tror jag ts överlever denna näsbränna.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Köplagen (1990:931) är en lag som fungerar mellan privatpersoner.

Konsumentköplagen (1990:932) är en lag som reglerar förhållande mellan konsument, (privatperson) och näringsidkare, (företag).

Det finns alltså två lagar som tyvärr blandas ihop ibland.

I Köplagen kan jag finna några paragrafer som skulle kunna vara tillämpliga som hjälp för trådskaparen.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Ahh, my mistake. Men nu tror jag för all del att ts ändå får bita i det sura äpplet den här gången.
Att han i ett sms skrivit efter affären att han fixar en repsats till pumpen tror jag är obetydligt.
Vill ts ha sin pump fixad är nog billigaste och smidigaste sätt att lägga ut dom hundringarna själv.