Luleå

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Om det gäller skoterkörning så nej i stort sett. De finns väl några fina ställen men de blir ju uppkörda rätt snabbt så de blir värdelösa. Betydligt mer snö inåt landet. Fast det beror ju på hur du gillar att köra. Är du en lakeracer så är det ju bara bränna efter älven och över havet till suomi eller va du vill.

Och sen...om du nu inte hittar, hur ska vi då förklara??
 

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
Jadu, det finns inte allt för många ställen att köra på. Det är ju i princip bara sandtagen i Kallax eller isen, du kan ju ta en sväng ut mot byarna borta vid måttsund eller köra andra hållet mot Brändön/Örarna m.m...dock brukar inte jag fara dit.

Självklart får du hänga på mig o mina polare någon dag om du vill, vad kör du för maskin förresten?:)
 

Desa

Välkänd medlem
11 dec 2010
516
0
16
Luleå
Kör runt ett varv luleå-piteå-älvsbyn-boden-luleå
De är riktigt fint den svängen, luleå har bara skit leder som att åka puckelpist
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Grusgroparna/sandtagen är inget att hurra för tyvärr. Om det inte redan är helt sönder kört där så kör man själv sönder maskinen om man har otur. Bottenkänning rätt ofta med Summiten och i "lulefrakt"gropen iaf är de rätt mycket sten..inte kul..
Skulle rekommendera att åka inåt mot byarna då, lite mer snö och du kan hitta fina ängar.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Man kan hitta rätt mycket snö längs kusten på sina håll. Det har blåst ihop djup snö på sydvästsidorna av öarna.

Undvik att köra på folks ägor och tänk efter innan ni kör överhuvudtaget. Att lederna är dåliga beror på att det är för få som sladdar dem och för många som inte bryr sig om skicket på dem - jag har själv mött underåriga som kört som svin och gasat sönder lederna och buskört utan en tanke på att ansvaret för lederna delas av alla som kör på dem.
 

Johnsson

Medlem
9 jan 2011
42
0
1
Luleå
Hört att de skulle vara en hel del snö mot Arvidsjaur, nån som har varit där och kört eller är sugen att åka och köra?
 
A

axelsson_vpg

Finns fina nysladdade leder om du kör mot råneå, var där idag och brassade lite. Körde från stan-gamel-sunderbyn-råneå-bensbyn. Mkt bra åkning förutom gamelstan- sunderbyn, äckligt gropigt!
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Om man kör mot alvik-klöverträsk så finns det mycket fina ställen. Lederna är kanon =)
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Hört att de skulle vara en hel del snö mot Arvidsjaur, nån som har varit där och kört eller är sugen att åka och köra?
Kör i närheten av Arvidsjaur (ca 4mil fågelvägen ifrån) och det är bra med puder!
Fick slita min kropp till slamsor nu nyss i söndags för polarens enduro 600 -01a fastnade konstant utanför mina spår :D

Akka's fjället i arvidsjaur har enligt en artikel i Norra västerbottens tidningen över 1.2m snödjup.
Men fråga bara Stig Larsson här på forumet, han är snö och led guru i Arvidsjaur ;)
 

Johnsson

Medlem
9 jan 2011
42
0
1
Luleå
Ja jag hörde att dom har en del snö, ska åka efter en skogsväg i helgen som är 5 mil och oplogad grymt kul och få pudra med turbon om man bara luckas få skidorna i backen är inte det lättaste :)
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Det här kan ju faktiskt vara en anledning till vaför lederna runt luleå är så dåliga. Massor med skotrar men ingen är med i klubben och pyntar ynka 200kr.

http://www.sunderbynsskoterforening.se/

Måste säga att jag är riktigt besviken på möjligheterna att åka runt Luleå men det kanske beror på att man inte hittar över allt ännu.

Ä andra sidan ju sämre lederna är desto roligare med en Lynx RE... men knappast i det långa perspektivet.
 

Routterrr

Välkänd medlem
2 aug 2010
246
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Beror ju kanske på också att det finns typ trehundrasjutioelva skoterföreningar i Luleå så man betalar ju till den som sköter där man åker mest. Så nån klubb kanske har fler. Fast ja det är för få som pröjsar. Jag är då med i Fyrklöverns.