luleåälven.istjocklek?

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jag undrar om det är någon som kört efter älven?
eller om det går skoterspår efter älven?

i boden det gäller för min del men andra kan säkert också vara intresserad.

tänkte från heden och uppströms mot bredåker och vidare....hur ser isarna ut?
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Har hört att det är minst 40cm, inget bekräftat. Jag har varit och kört på isen runt luleå och det är inga problem,det håller. Därimot ska man nog ta det försiktigt om man far ut i skärgården. Dom har ju också öppnat isvägen som alltid går från norra och södra hamn ut till gråsälsön, bergnäset och mjölkudden.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
och även avan är öppnad men isarna runt boden är förädiska.specielt efter älven.
sen att det är jävligt djupt är ju inte bra.
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
mmm, Vi vill ju inte ha en drunkningsolycka i Boden i år igen..... Luleälven är inte att leka med.
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Håller helt klart med kråkan. Varför kommer ni inte till arvidsjaur istället, här är isarna MINST 30cm garanterat mer. Plus att vi har gooode mycke snö :)
 

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
36
Byyn
jag har kört längs älven från edefors till svartlå och det har inte varit några problem. visst finns det endel vakar men inget som är nå större bekymmer.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
okey vet inte hur det är i svartlå,eller hur det brukar vara men jag tycker att isen brukar vara sämst i heden,vittjärv,trångfors och i bredåker.där brukar det finnas vakar.


ingen som kört från heden och uppåt?
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
i fjol var råken ovan heden bron nästan i ågärdan och i år nästan vid bron,nu e de öppet utanför vitsand o i böjjen nedan hedsvedjan ,jag brukar göra det fösta spåret över vadet vid älvlägret men i år vettefan om man vågar ,tycker det har varit stora förändringar på vakarnas placeringar de sista åren,beror väl på hur de släpper i kraftverken :hmmmm2:
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
men där vid broarna blir det aldrig en säker is.itne så man hadde tagit med hela familjen på en färd där över precis.

ingen som vet hur det ser ut uppströms?
alltså heden och uppåt?var ju trots allt ett tag sen isen la sig där

är sugen att fara uppåt i helgen.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Kört från Sävast vid båthamnen nerströms längs kanten ända ner till Sunderbyn.

Då höll jag insidan, dvs ån nästan hela vägen (Den som går parallellt med Lulevägen)

Inga problem.

När jag kom tillbaka till båthamnen stod det två grabbar och tvekade vid mitt spår, sen styrde de ut och blåste tvärs över älven och försvann.

Lite väl modigt just där...är ju ganska smalt och således ganska strömt också.

Nåja, jag såg att de kättrade upp i slänten på andra sidan säkert, innan jag åkte hem.