Luftburk eller luftfilter?

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Tjenare! Läste någonstans om folk som sätter på öppna luftfilter för att dom ska få någon extra hästkraft.. Hur kan detta stämma? Enligt mig borde dom få sämre effekt eftersom luftfiltrena sitter bakom motorn och därmed borde inte motorn få den kalla luften som den behöver… eller? Därför borde man alltså få Max effekt genom att behålla original luftburken? Rätta mig om jag har fel :)
 

Korpen

Välkänd medlem
14 dec 2006
340
0
16
Dalarna
Hej,
lånar tråden lite. ;)
Jag har inte svar på din fråga men har en fråga.

Om man monterar meshtyg över luftburken kan man tabort filtret då eller ska man ha både och ?
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Tjenare! Läste någonstans om folk som sätter på öppna luftfilter för att dom ska få någon extra hästkraft.. Hur kan detta stämma? Enligt mig borde dom få sämre effekt eftersom luftfiltrena sitter bakom motorn och därmed borde inte motorn få den kalla luften som den behöver… eller? Därför borde man alltså få Max effekt genom att behålla original luftburken? Rätta mig om jag har fel :)
ingen som kommer rätta dig då du har rätt!
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Tänker inte rätta någon , men om en Elefant trampar på en myra tror många att den dör , men det fins ju nån % chans att den överlever .

Vill mena att allt är relativt , mer luft + mer bränsle ger något . under rätta förutsättningar .
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Tänker inte rätta någon , men om en Elefant trampar på en myra tror många att den dör , men det fins ju nån % chans att den överlever .

Vill mena att allt är relativt , mer luft + mer bränsle ger något . under rätta förutsättningar .
Det handlar om att tillföra syre och bränsle, och kall luft innehåller alltid mer syre per volymenhet än varm luft.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Det handlar om att tillföra syre och bränsle, och kall luft innehåller alltid mer syre per volymenhet än varm luft.
Läste du mitt inlägg ordentligt ??????????????????????????????? ...

Under rätta förutsättningar !!! .

Måste man ALLTID göra en hel avhandling för att ALLA skall förstå ? . eller finns det för många som INTE förstår .
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Läste du mitt inlägg ordentligt ??????????????????????????????? ...

Under rätta förutsättningar !!! .

Måste man ALLTID göra en hel avhandling för att ALLA skall förstå ? . eller finns det för många som INTE förstår .
Jag läste och förstod ditt inlägg, förklarade bara vidare vad de rätta förutsättningarna är. Glädjer mig att du ser min mening som en avhandling ;)
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Jag läste och förstod ditt inlägg, förklarade bara vidare vad de rätta förutsättningarna är. Glädjer mig att du ser min mening som en avhandling ;)
Riktig liten Lustig kurre du :hahaha: . vill du kalla det du skrev för en avhandling får du nog fortsätta skriva bra mycket mer .

Om du nu trodde det var så jag menade :nuts:
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Riktig liten Lustig kurre du :hahaha: . vill du kalla det du skrev för en avhandling får du nog fortsätta skriva bra mycket mer .

Om du nu trodde det var så jag menade :nuts:
Jag tror vi lämnar det här nu då vi nog vet att kall luft är rätt förutsättning :)
Det är en viss mån av ironi som svävar kring mitt svar av "avhandlingen"
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Det här med förutsättningar, har sett äldre skotrar har ofta luftnurken placerad under sätet, speciellt Aktiv och Ockelbo har tyckt om den konstriktionen. Där luftburken ligger under en kåpa under dynan, och har luftspjäll utåt, så motorn får i sig kall luft hela tiden, dock håller inte jag med om att det är en bra lösning, om man ser på Ski-Doos liknande konstruktion i Alpinerna, där man kan plugga igen luftintagen till luftburken. Kall luft som sakt innehåller mer syre per cm3 än varm luft, och kan därför förutsätta motorns bränsle luft blandning ur balans och motorn kan skära, om man inte ställer om förgasaren, vilket Alpinen därför har flyttbara gummiploppar för att kunna hämta luft utifrån och direkt ifrån motorrumet (till vilken nytta det nu gör för skillnaden är knappast markant).
Ändå är det inte tänkt att man ska köra skoter om det är -47 grader kallt ute.

Dagen skotrar är enormt inspirerade av bilindustrin och har oftast insprutning, och känner av automatiskt luftvolym och temperatur, och ger rätt bränsle och oljemängd till motorn, och ger motorn för det mesta jämn effektkurva hela tiden. Men det turbo motorn ger är oftast varm luft, kring 60 grader och varmare vid normala förhållanden, men med en intercooler överkommer man problemet med varm laddluft och halverar temperaturen, kommer inte ihåg hur många procent syre per cm3 det handlar om mellan varm och kall luft men motorn får i sig betydligt mera syre. Det luftburken har för uppgift är att se till att motorn alltid har ett förråd med luft vid gaspådrag, om luftburken är för liten börjar motorn kippa efter andan, och burkens uppgift är även att se till att det finns ett motstånd, precis som ljuddämparen i avgassystemet, och oftast hämtar luftburken kall luft.

Själv kör jag med enkelt luftfilter i Trappern, kallare dagar känner jag att den har mer krut, men varmare dagar är det som att man är och går med hunden som ska sniffa på allt och kippar efter andan när halsbandet drar åt. Grizzlyn har sin luftburk, samma sak där, kallare dagar reagerar motorn direkt på gaspådrag men den är inte lika kännslig som Trappern för att den hämtar luften utifrån och slipper suga i sig varmluft, men när det blir 5 grader och varmare får jag problem med bränsle/luft blandningen och motorn dör vid högre varmtal på bara några sekunder, så får ställa om förgasaren rätt så ofta, mellan morgon och kväll. Tog mig en jäkla tid när vi var på skoter safari med skolan och fatta varför motorn dog hela tiden, ställde upp nålen 2 jack och då gick han som en dröm, och filtret fylldes snabbt och den hade inga problem med att få i sig bränslet. Det är en enorm skillnad mellan varm och kall luft.