Luftburk eller 2 separata filter

Ingoberra

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
Funderar på att slita väck luftburken och sätta på 2 luftfilter istället dels för att under lätta byte av munstycken el dyl men framför så tror jag att filter är bättre, inge remdamm eller pudersnö tar väl sig igenom. Kommer jag bli tvungen att byta munstycken, för filter släpper väl inte igenom lika mycke luft eller?
 

Evilabe

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Filter

Man brukar ju sätta separata filter för att öka luftflödet så nog släpper de genom mer luft, dock vet jag inte om det är mindre säkert med såna än att ha kvar burken, då har snön å luften längre väg att gå å det hindrar både luft och snön..
 

Raider

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
rthgdh

Lösa filter har ett par nackdelar:

1. Kan lätt stocka igen vid "yrsnöväder".
2. Motorn får mycket varm insugsluft vilket ofta resulterar i effektförlust. Lösning: Kör utan huven, då fungerar de bra!
3. Förgasarna har inget stöd utan skakar hej vilt vilket nöter onödigt på insugsgummina.

Fördelarna är väl att det är mindre vikt och lättare att komma åt gasarna för att bestycka.

Men jag tycker inte det väger upp nackdelarna. Vad har du för skoter? De flesta luftboxar kan rensas för att på så sätt öka luftflödet. Det finns även s.k "high flow" luftboxar att köpa. Detta är bättre alternativ än att sätta lösa filter. OBS! Du måste bestycka upp när du släpper mer luft till motorn. Om den inte går för fett redan dvs.