Lufta Kylsystem Formula 500

blomQ

Välkänd medlem
12 aug 2007
230
0
16
33
Luleå
Är det någon som vet vart luftnipplarna sitter på en Ski-Doo Formula 500 -97?

Och hur fungerar dom?

Tacksam för snabba svar!
 

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
33
Kiruna
Sv: Lufta Kylsystem

du öppnar korken och låter den stå på tomgång så att vattnet cirkulerar, då kommer luften ut.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Sv: Lufta Kylsystem

du öppnar korken och låter den stå på tomgång så att vattnet cirkulerar, då kommer luften ut.
...om det nu inte är så att det sitter en ventil under dynan, längst bak på kylaren.
 

blomQ

Välkänd medlem
12 aug 2007
230
0
16
33
Luleå
Jag hittade luftnippeln vid topplocket. Men någon j**** klåpare har dragit insexnippeln rund. Så jag får inte bort den.
Någon som har någon idé om hu jag ska gå tillväga?
 

Holländaren

Välkänd medlem
6 dec 2007
108
0
6
Vet inte riktig hur det ser ut, men det går inte att komma åt nippeln med en stor tång, typ en rörtång?
Prova annars att slå i en insexnyckel/bit som är något större. Modifiera evt en nyckel genom att slipa den tills den går att slå in i hålet. Eller gör ett jack i nippeln med en dremel och försök lossa den med en stor skruvmejsel (om det går att komma åt dvs). Funkar ingenting så får du nog svetsa fast en bult på nippeln.

Nån av det här brukar fungera, annars finns det säkert nån som fler knep :)
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
gör så här!
kör upp skidorna på släpet el motsvarande höjd
låt skotern gå på tomgång tills termostaten öppnar(det känner du på slangen med handen)
öppna locket och fyll på=klart
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
beror på, varvar du mera o belastar motorn kommer den snabbare upp i arbetstempen o då öppnar termostaten tidigare.. (termostaten öppnar vid en viss temp)

men ställer du den på tomgång o går o dricker 3 koppar kaffe och häver en bulla så ska den då vara varm! : )
fast jag har då alltid varit ute och kört sen därefter tanka expansions kärlet vid behov.. men se till så det alltid finns vätska i expansions kärlet!! : )
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
om du itne får ur luften kan du hissa upp frmadelen av skotern så kommer lättare luftfickor lös från bakre kylarna i tunneln