Luft i bromssystemet

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Hejsan har ännu en gång stött på problem relaterat till bromsen.
Har höjt styret och med det så fick jag dra om bromsslangen lite.
Det är alltså fortfarande original.
Bromsen fungerade bra innan.
Kan inte hitta något läckage.

Har sökt runt här på forumet efter tips, och hittat en del. Det ska ju finnas en eller flera niplar på bromsoket som man kan öppna när man ska lufta bromsen, korrekt?
Saken är den att jag inte riktigt hittar den/dom... (Skäms)
När jag bromsar försvinner ingen olja.


Så om någon skulle vilja vara vänlig och ringa in på bilderna vad och vart jag ska skruva så vore det väldigt bra. Tack

"Den som inte frågar förblir dum" :)


//joel
 

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Det finns bara en nippel på oket, den sitter under gummithatten här
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
luftningsnippeln sitter under den där gummitutan som du har till höger i bild,fyll på med bromsolja i handtaget,du kan vara tvungen att skruva bort ett gäng skruvar,"montera en slang på nippeln och dra ner den i en burk,pumpa med handtaget,öppna nippeln fram och tillbaka medans du har handtaget helt intryckt,släpp INTE handtaget,dra åt nippeln pumpa med handtaget,OBS se till att det alltid finns olja vid handtaget annars så får du in luft igen,
Du kan även montera en slang på nippeln och öppna den,pumpa tills det inte kommer någon olja,sen så monterar du en längre slang på nippeln,drar den upp till handtaget,sitt och pumpa och fyll på olja hela tiden tills det kommer olja i HELA slangen alltså du pumpar runt oljan,om du gör på detta vis så måste det vara helt tätt runt nippeln annars så drar han in luft när du släpper handtaget,det första alternativet är lättsammast och snabbast
 

Bengan89

Välkänd medlem
14 jul 2006
274
2
16
Det snabbaste/bästa sätten är aningen att fylla systemet bakifrån om du har tillgång till pump och slang som passar på luftnippeln, eller så öppnar du luftnippeln, fyller på i bromsvätska i behållaren och pumpar tills det sprutat ett par gånger,fåll sedan bromsen intryckt och dra åt nippeln, sen är tar det kanske 3-4ggr att du får pumpa upp tryck, öppna/stänga nippeln. slarvig förklaring kanske men det går otroligt fort.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
att det åker upp å ner det är för att du MÅSTE ha handtaget intryckt allt vad som går när du öppnar nippeln,då går handtaget i botten,du drar åt nippeln pumpar med hantaget och upprepar,se till att det alltid finns olja i behållaren