Lossa variator, mer kraft med hydraulik?

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Verkar gå bet att få loss primären med avdragare på en gammal Phazer.
Har värmt, spänt avdragaren det jag törs och tom slagit på avdragaren...
Den satt även i spänn över natten utan framgång.

Så frågan är,
uppnår man högre tryck genom att använda bult med gängtejp samt vatten, olja eller fett?

Variatorn ska bytas så sista utvägen är väl att försöka skära sönder den, inte helt enkelt det heller känns det som.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jag skulle tro att man får mer kraft med vatten-och-gängtejpsmetoden. Den enda gång jag har lossat en variator på det sättet gick det mycket lättare än det någonsin har gjort med en vanlig variatoravdragare.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tror också man får mycket mer kraft.

Precis som Torbjörn säger så går det så mycket lättare.
Man börjar skruva in skruven, man känner att det börjar bli lite motstånd om man lyckats få det tätt, sen knakar det till lite och den lossnar.

Det enda kruxet kan vara att få det tätt runt det man skruvar i.
Mycket gängtejp ska det vara.
Planera så att man kan skruva oavbrutet på skruven, dvs kunna vrida runt hela varv med verktyget man använder till skruven.
Tar man omtag så kan det hinna läcka lite under tiden man tar nytt tag.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Man får betydligt mer kraft med vatten och gängtejps metoden än med en vanlig avdragare.
Skulle inte variatorn lossna efter att du dragit så hårt du bara törs så koka upp en stor kastrull vatten och häll på variatorn, alternativt spola med hetvatten med vattenslang.
Sen var försiktig med att stå i vägen för variatorn för om den sitter hårt så blir det en jäkla smäll när den lossnar, och har du en hand eller ett ben ivägen då så kan du få riktigt ont. Sen är det bra att ha något dämpande att fånga upp variatorn mot så den inte bara flyger ut på golvet eller in i en vägg.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Ok, låter lovande om ni tror det blir mer kraft. Har använt vattenmetoden förut så får prova det också här då!
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Gick bet på en variator som satt nå fruktansvärt för ett tag sedan efter att både provat avdragare och bult med olja metoden. Skaffade till sist en bult med rätt gäng som jag borrade igenom och satt en nippel i till en hyudral portopower pump, fick pumpa upp till 900 kg tryck nånstans innan variatorn hoppade lös och då värmde jag samtidigt lite lätt på axeln.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Denna tjuriga jävel lossnade utan problem med vattentricket!
Behövde inte alls dra särskilt hårt heller kändes som.

Tippade upp skoter på sidan, fyllde med WD-40 rostlösningssprej istället för vatten och pressade loss den med en bult och gängtejp tre timmar senare. Kanske rostlösningen hann verka, vad vet jag...

Kommer nog bara använda mig av denna princip hädanefter!
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Gick bet på en variator som satt nå fruktansvärt för ett tag sedan efter att både provat avdragare och bult med olja metoden. Skaffade till sist en bult med rätt gäng som jag borrade igenom och satt en nippel i till en hyudral portopower pump, fick pumpa upp till 900 kg tryck nånstans innan variatorn hoppade lös och då värmde jag samtidigt lite lätt på axeln.
Bättre att värma så lite som möjligt på axeln, det är materialet runt axeln man vill värma...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är ju vridmomentstötarna från mutterdragaren, som i det här fallet fortplantar sig via friktionen gängorna vare sig man använder traditionell avdragare eller vatten, som är farliga för vevaxeln.

Jag är dock tveksam till om det spelar någon större roll när det ändå sitter en tung klump med stor svängmassa (svänghjul eller variator) i samma ände av vevaxeln som man har avdragaren i. Det kan nog vara mer känsligt om det bara är en lätt sak som ska lossas från ena vevaxeländen samtidigt som det sitter ett tungt svänghjul i andra änden, men så brukar det ju inte se ut i skotersammanhang.