Lossa fjädrar

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Nu har jag sökt omkring lite, utan att hitta något svar.
Jag kanske är helt efter... men,
Hur tar man enklast lös fjädrarna som håller fast pipan?
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Det är ju bara ta en tång / polygrip eller nått o dra av dom med. Men lättast är väll om du hittar / gör nån sorts krok du hakar i o dra av dom. Det är ju bara improvisera!!
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Man tar en lite kraftigare ståltråd typ en 35 cm lång och gör en ögla in ena änden. Andra änden virar du några varv runt mitt på en 10 cm träpinne eller en fastnyckel bara så att du får ett handtag att dra i.

Med den kan du både haka av och haka tillbaka fjädrarna genom att haka öglan i fjändern och dra. Och då kan du ta en liten tång eller mejsel sedan och styra fjädern rätt när du dragit ut den.
 

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Jo, visst..
Försökte ett tag med olika saker, men blev så svårt att få grepp och då tänkte jag att det skulle bli svårt att få tillbaka fjädrarna sen efteråt.

Tänkte om det kanske kunde nämnas nåt verktyg jag inte tänkt på, eller så :)
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
absolut bästa verktyget jag tycker är en helt vanlig avbitare.
annars funkar en vanlig elkabel lysande oxå
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Jo, visst..
Försökte ett tag med olika saker, men blev så svårt att få grepp och då tänkte jag att det skulle bli svårt att få tillbaka fjädrarna sen efteråt.

Tänkte om det kanske kunde nämnas nåt verktyg jag inte tänkt på, eller så :)
Med "verktyget" i min beskrivning får du enkelt tillbaka fjädrarna sedan genom att bara haka på fjädern i fästet på ena sidan och den andra hakar du i "verktyget" sedan drar du ut fjädern och petar den på plats med en typ radiotång, mejsel eller något annat du kommer åt med.
 

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Med "verktyget" i min beskrivning får du enkelt tillbaka fjädrarna sedan genom att bara haka på fjädern i fästet på ena sidan och den andra hakar du i "verktyget" sedan drar du ut fjädern och petar den på plats med en typ radiotång, mejsel eller något annat du kommer åt med.
Jo, man tackar. Det borde ju funka galant bara jag hittar på någon tråd :)
Hann inte läsa ditt första inlägg innan jag skrev!

Tackar :eek:
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Jo, man tackar. Det borde ju funka galant bara jag hittar på någon tråd :)
Hann inte läsa ditt första inlägg innan jag skrev!

Tackar :eek:
Funkar även bra med typ RK/FK 1,5 Elkabel :)

Sist jag gjorde det där själv körde jag med stängseltråd.
 

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Där ser man :)
Hoppas någon mer nybörjare än mig får hjälp utav den här tråden då! ;)
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Vanlig platt skruvmejsel har då aldrig svikit mig...
Men "fjäderkroken" är ändå överlägsen vanlig skruvmejsel, även om vanlig mejsel funkar. Blev fruktansvärt mycket lättare att ta loss fjädrar efter att jag köpte en sån. Framförallt i utrymmen där man inte kommer åt så bra...
Kockren så sak förgyller ens mek genom att försmidiga :)