Lofsdalen!

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Har fått plats för husvagnen på Lofsdalens camping i vinter så jag tänkte tillbringa en hel del tid där.

Så det jag tänkte fråga är först och främst hur skoterlederna är där?
Roliga platser att åka till och leka på eller något intressant utflyktsmål i närheten.

Och det andra är hur fisket är runt Lofsdalen på vintern? Finns det några fler intressanta vatten än lofsdalssjön?
 

Noname

Aktiv medlem
25 aug 2008
72
0
6
Skoter åkningen är bra runt lofsdalen. Förra året var det riktigt bra med snö och lederna är dugliga. Utflyktsmål finns det ju lite diverse av i närheten av lofsdalen har du ju sömlingshogna där det är j**** trevlig att äta medhavt fika vid bra väder. Är du ute på en längre tur (4-5 mil) kan du ju svänga förbi lillhärjåbygget och titta lite. För info om lillhärjåbygget kan du läsa boken Gården på fjället. För att ta dig till Lillhärjåbygget tar du leden över vedungsfjället. Tänk på att det är naturreservat i det området och även området kring sömlingshogna så friåkning är inte direkt uppskattat och även förbjudet. Lövhögen är också ett annat ställe man kan besöka och grilla lite korv om man är påväg till eller från Lillhärjåbygget, finns gapskjul och lite annat där bl.a övernattninsstuga har jag för mig. Brukar inte heller vara så mycket folk runt lövhögen och det är ju bra då det är ganska skönt att vara ensam på fjället. Det finns en hel del andra utflyktsmål också det är bara att kontakta turistbyrån i Lofsdalen.

Angående fisket då. Fisket på lofsjön är helt okej och det tas grov öring där dock är fisketrycket högt p.g.a närheten till byn. Bäst har jag lyckads i den del av sjön som kallas rörackssjön och det är den bortre halvan mot dammen. För att ta dig dit följer du bara sjön mot glöte så ser du dammen efter ett tag. Var försiktig när du åker efter sjön bara, den är jävligt lurig och kan vara öppen på flera ställen p.g.a åfåran. Beroende på hur mycket du prioriterar fisket så finns det diverse andra sjöar runt omkring på varierande avstånd. Här bör du också vända dig till turistbyrån för mer info.

Hoppas det där var till någon hjälp, men som sagt vänd dig till turistbyrån för mer information och vägbeskrivningar. En skoterledskarta är även bra att ha.
 

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Skoter åkningen är bra runt lofsdalen. Förra året var det riktigt bra med snö och lederna är dugliga. Utflyktsmål finns det ju lite diverse av i närheten av lofsdalen har du ju sömlingshogna där det är j**** trevlig att äta medhavt fika vid bra väder. Är du ute på en längre tur (4-5 mil) kan du ju svänga förbi lillhärjåbygget och titta lite. För info om lillhärjåbygget kan du läsa boken Gården på fjället. För att ta dig till Lillhärjåbygget tar du leden över vedungsfjället. Tänk på att det är naturreservat i det området och även området kring sömlingshogna så friåkning är inte direkt uppskattat och även förbjudet. Lövhögen är också ett annat ställe man kan besöka och grilla lite korv om man är påväg till eller från Lillhärjåbygget, finns gapskjul och lite annat där bl.a övernattninsstuga har jag för mig. Brukar inte heller vara så mycket folk runt lövhögen och det är ju bra då det är ganska skönt att vara ensam på fjället. Det finns en hel del andra utflyktsmål också det är bara att kontakta turistbyrån i Lofsdalen.

Angående fisket då. Fisket på lofsjön är helt okej och det tas grov öring där dock är fisketrycket högt p.g.a närheten till byn. Bäst har jag lyckads i den del av sjön som kallas rörackssjön och det är den bortre halvan mot dammen. För att ta dig dit följer du bara sjön mot glöte så ser du dammen efter ett tag. Var försiktig när du åker efter sjön bara, den är jävligt lurig och kan vara öppen på flera ställen p.g.a åfåran. Beroende på hur mycket du prioriterar fisket så finns det diverse andra sjöar runt omkring på varierande avstånd. Här bör du också vända dig till turistbyrån för mer info.

Hoppas det där var till någon hjälp, men som sagt vänd dig till turistbyrån för mer information och vägbeskrivningar. En skoterledskarta är även bra att ha.
Ok. Tack ska du ha. Ska prata med dom när jag ska köra upp vagnen om 2 veckor.

När brukar skotersessongen börja i lofsdalen. Kan man hoppas på att man kan börja åka i november?
 

Noname

Aktiv medlem
25 aug 2008
72
0
6
Ok. Tack ska du ha. Ska prata med dom när jag ska köra upp vagnen om 2 veckor.

När brukar skotersessongen börja i lofsdalen. Kan man hoppas på att man kan börja åka i november?

Nu ska jag inte säga för mycket då jag inte rår på vädret men genom att gissa mig fram så tror jag att det ska gå att åka i alla fall lite i november. Jag personligen skulle inte ta mig någon sväng på sjön dock om det inte har vart rejält kallt innan snön kommit. I förrgår morse var en arbetskamrat upp till lofsdalen på jobb och då låg temperaturen på -5 vilket är lovande.
 

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Nu ska jag inte säga för mycket då jag inte rår på vädret men genom att gissa mig fram så tror jag att det ska gå att åka i alla fall lite i november. Jag personligen skulle inte ta mig någon sväng på sjön dock om det inte har vart rejält kallt innan snön kommit. I förrgår morse var en arbetskamrat upp till lofsdalen på jobb och då låg temperaturen på -5 vilket är lovande.
Ja det är bara att hoppas att man kan åka lite i november då.
Ja det med sjön har du rätt i. Vad jag förstår är den lite osäker att åka på under hela vintern på vissa ställen.
Jag var till vemdalen och fiskade förra helgen och på natten till lördagen var det -7 på vemdalscampen och det var is intill kanterna på vissa ställen ända fram på förmiddagen när vi fiskade.
 

AlexanderB

Välkänd medlem
30 nov 2007
162
0
6
Stockholm
Personligen tycker jag lederna är extreamt roliga för att det är nästan bara puckelpist.
Men nackdelen är att om man har otur och bensinen är slut på macken kan man få vänta i timmar innan man får tanka.
Hare så skoj :p
 

Noname

Aktiv medlem
25 aug 2008
72
0
6
Personligen tycker jag lederna är extreamt roliga för att det är nästan bara puckelpist.
Men nackdelen är att om man har otur och bensinen är slut på macken kan man få vänta i timmar innan man får tanka.
Hare så skoj :p

En sak till som är värd att nämna är att bensinen är DYR i lofsdalen. 14kr för 95 oktan senast jag åkte förbi där ( i måndags ) Du som kör en diesel bil dit bör tänka på att dieseln kostar hela 15kr där.
 

Bounty

Välkänd medlem
9 dec 2007
122
0
6
Avesta
Isen va riktigt bra på lofsjön i vintras, iallafall från nyårshelgen och fram till påsken (som dock va tidigt), såg då inga öppna ställen. Men 2 veckor efter påsk så började isen öppna sig lite lätt på vissa ställen, men dock ingen fara att åka på. Men själv gillar jag inte riktigt att åka på isen, eller att stanna och stå på isen rättare sagt. Men som alltid när man åker på is så ska man vara försiktig.

Precis iomed att det bara finns en mack i Lofsdalen (privatägd dessutom) så är priset på bensin ganska dyrt, men va gör man inte för att få åka skoter. :D
I påskas fick vi till och med vänta i över 1 dag innan det kom ny bensin, så det kan ta ett tag att få bensin. Men rådet är att tanka typ i skotern full i Sveg (eller vilket håll ni kommer ifrån, jag åker iallafall genom sveg) + kanske nån bensindunk, så har du sparat in lite pengar iallafall.
Men han kanske har lärt sig från i vintras så nu kanske man inte behöver vänta lika länge på bensin.
Det brukar vara dugligt med snö för att åka skoter i November säger dom, det siktar vi på iår iallafall, hoppas det blir lika snörikt denna vinter som den förra, då blir det riktigt kul. :rock:
 

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Någon som har åkt något i Lofsdalen än? jag har varit dit men jag har tyvär inte haft skotern med mej :(
 

Joola

Välkänd medlem
25 aug 2008
230
0
16
Västerås
Någon som har åkt något i Lofsdalen än? jag har varit dit men jag har tyvär inte haft skotern med mej :(
Jag var där under luciahelgen.

Kändes som om det bara va vi och några få tappra själar som åkte skoter i lofsdalen då.

Det var pistat på vissa ställen men vi fick spåra själv en hel del. Isen var i alla fall åkbar. Lite slask på sina ställen och en jäkla massa pimpelfiskare.

MVH

Joel
 

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Jag drar dit i möra men även då utan skoter :( Men i mellandagarna ska jag dra upp skotern så hoppas det är bättre då.
 
4

426H

Jag skall upp till Lofsdalen över jul, åker på söndag. Hoppas det kommer lite mer snö! Om du köper fiskekort (finns tex i karins sportbod) så får du med en karta med dom intressanta fiskesjöarna. Finns några mindre sjöar runt slagavallen och glöte tex som kan vara värt att prova.
 

Bounty

Välkänd medlem
9 dec 2007
122
0
6
Avesta
Jag var också där under luciahelgen, men körde mest runt glöte området.
Lederna är fullt åkbara där iallafall, men på fjället så va det lite tunt på vissa ställen.
Har/Är plusgrader där nu, men ska bli kallt igen imorrn, kring -10 grader + snö på lördag enligt SMHI. Så det lovar gott. Åker upp den 27e dec igen och blir där i ca 9 dagar, vi har hyrt stuga vid stugområdet Lövhammaren i Lofsdalen över nyår som vanligt. :beer:
Så hoppas det kommer en hel del snö nu tills nyår, men så mycket snö som det va förra säsongen lär det väl aldrig komma.
 

Joola

Välkänd medlem
25 aug 2008
230
0
16
Västerås
Jag var också där under luciahelgen, men körde mest runt glöte området.
Lederna är fullt åkbara där iallafall, men på fjället så va det lite tunt på vissa ställen.
Har/Är plusgrader där nu, men ska bli kallt igen imorrn, kring -10 grader + snö på lördag enligt SMHI. Så det lovar gott. Åker upp den 27e dec igen och blir där i ca 9 dagar, vi har hyrt stuga vid stugområdet Lövhammaren i Lofsdalen över nyår som vanligt. :beer:
Så hoppas det kommer en hel del snö nu tills nyår, men så mycket snö som det va förra säsongen lär det väl aldrig komma.
De är bra att det är lite varmt så snön sätter sig.

Vi åker också upp på nyår igen... 28:e
Vilken gata har ni hyrt stugan? Svärföräldrarna har stuga på Högbäcken på Lövhammar området så det är ju inte omöjligt att man ser varandra.

Mvh Joel
 

Bounty

Välkänd medlem
9 dec 2007
122
0
6
Avesta
De är bra att det är lite varmt så snön sätter sig.

Vi åker också upp på nyår igen... 28:e
Vilken gata har ni hyrt stugan? Svärföräldrarna har stuga på Högbäcken på Lövhammar området så det är ju inte omöjligt att man ser varandra.

Mvh Joel
Tjenare
Aaa... ja precis.
Tror det va Hästhoven gatan heter eller ngt sånt, vi e ett gäng med 6 st nyare Lynxar så det e inte svårt o se oss :rock:
 

Joola

Välkänd medlem
25 aug 2008
230
0
16
Västerås
Tjenare
Aaa... ja precis.
Tror det va Hästhoven gatan heter eller ngt sånt, vi e ett gäng med 6 st nyare Lynxar så det e inte svårt o se oss :rock:
Jag lär ju se er! Vi åker polaris för hela slanten. En massa Polaris Fusion och en stackars 700 Dragon som e min. Vore kul att snack lite skit med skoter folk. Va har ni för planer för nyår då? Nån rutt planerad?
 

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Jag tycker det har varit skitskoj att åka på lederna mellan Lofsdalen-Särna-Härdal. Kanonfin natur! Alltså tvärs över sjön från Lofsdalen. Bor i Sveg så det är väl lite "hemma" där.
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Jag tycker det har varit skitskoj att åka på lederna mellan Lofsdalen-Särna-Härdal. Kanonfin natur! Alltså tvärs över sjön från Lofsdalen. Bor i Sveg så det är väl lite "hemma" där.
Lillhärdal:ciao:

Bor dock söderut, men 5-6 veckor brukar det bli varje år.

Dock så kör jag gammalskoter:bawling: