Livslängd på nedre vevstakslagren polaris dragon 700 -07

malloc

Ny medlem
20 jan 2016
4
0
1
Tjena,

Håller på att renovera min Polaris Dragon 700 -07 efter att motorn havererat och undrar om man ska byta nedre vevstakslagren? För att byta dess lager måste man pressea isär vevaxeln och det vet jag inte om jag klarar själv, tips på motorverkstad som klarar sådana jobb isf? Skotern har gått typ 2000mil så det känns som de borde bytas. Har hört att dessa lager lever länge men hur länge? När motorn havererade föll det bitar ur cylinder och kolv och gick på en cylinder den korta biten hem. Kolvringarna var hela så lagren borde endast ha kommit i kontakt med aluminiumspån.

Vad tror ni? Kan man bara tvätta ur nållagren och återanvända dem?

Tack på förhand!
Anders
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Tvätta nål lagren ? Vad kostar ett nytt ? Vad kostar det att renovera motorn? Nål lagren är så pass billiga att man sparar inte mkt på det jämfört med vad det kommer att kosta om det havererar pga ett lager som rasat ...

tips på någon som kan hjälpa dig med att byta lagren på veven kan nog ges om du talar om ungefär vart du bor :) annars kan Simo i Östersund sånt och även många andra firmor :)
 

malloc

Ny medlem
20 jan 2016
4
0
1
Tack för det snabba svaret! Jag vet att lagren inte är dyra, det är jobbet att byta dom och samtidigt räta upp veven som jag är rädd för att kommer att kostar en hel del... om det blir att byta så blir det antagligen att byta vevstakarna också för att vara på säkra sidan!

Jag bor i Södertälje så något nära Stockholm vore nice, men jag antar att det är på nordligare breddgrader som man hittar folk som kan mecka med skotrar! Borde inte vara problem att skicka veven på posten, eftersom jag har det gamla motorblocket att frakta den i!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Då 700veven är konstruerad på samma sätt som 800cfi veven så är det inte billigt att bara byta vevstakarna (lagren). Är det slitet så åker man på att byta vevstaksbult också och den är inte pressad från båda hållen så då måste man byta den ena vevskinkan också. Och 2st vevstakssater + 2st skinkor + arbete så blir det inte billigt... så se till att kolla upp veven riktigt innan, för har veven fått olja och så så ska den vara ok. Men jag skulle ha skickat in den till någon som kan, så dom får rikta den och tvätta den och avgöra om det behövs göras något mer på den.