Livslängd drivaxellager Ski-doo etec

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Vad har ni för erfarenheter av livslängden på drivaxellager på Skidoo 600, 800 etec maskiner?

Jag har en 2016 med 600 touring mil och jag ska byta lite andra saker samtidigt som motorkuddar samt sekundäraxel lager
om man i samma veva byter även drivaxellager. Blir uteslutande SKF lager iaf.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
107
63
På 600mil bör man nog oavsett se över lagren. Men jag har upplevt att sekundäraxellagren slits hårt om man använder maskin hårt. Har bytt på mina senaste, en XM på ca 150mil och G4 på knappt 100mil pga glapp i lagren.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Utan att veta ett dugg om din körstil eller fabrikskvalitén på variatoraxellagren, så låter det helt orimligt att ett lager skulle bli dåligt på ca 100 mil?? Om man kan köra så hårt, så borde väldigt många andra delar i drivlinan vara precis lika slut... t.ex kedjan borde vara så utsträckt att länkarna inte ligger på dreven ordentligt längre.

Har jw1978 kört 600 touringmil så är det nog ingen fara med lagrens slitage, däremot så kan ju drivaxellagret på PTO-sidan som sitter lite mera utsatt för fukt vara bra att byta. Är väl heller inga fel att byta de andra lagren, men tvivlar på att det är ett behov.

Men jw1978 får gärna återkomma med en rapport om hur lagren mådde när de är bytta, det är alltid trevligt och informativt.
 
Last edited:

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Stora sekundär lagert verkar inte vara av bästa qvalite en polare fick lagarskärning på sin nya Boondocker bara ca 150 mil. NSK lager är nog inte lika bra som SKF.

Verkar som att jag måste byta mattan också är väl lika bra byta alla lager. Vad jag läst på Snowest forumet att drivaxellager haverierna börjar smyga på från 800mil vissa kört 1500mil innan de bytt ut.
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
234
51
28
Karlstad
Möjligen lite off topic, men vad är det för skit som brp spottar ur sina fabriker?! Jag visste att vevaxellagren på 800r och 800 etec var dåliga men 100 mil på drivaxellagren. Det är ju årtusendets skämt!
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Möjligen lite off topic, men vad är det för skit som brp spottar ur sina fabriker?! Jag visste att vevaxellagren på 800r och 800 etec var dåliga men 100 mil på drivaxellagren. Det är ju årtusendets skämt!
Min 2016 med 600 mil var vevaxeln väldig rak och fin endast 2.5hundradels mm vilket sannolikt säger att även vevaxellager också är änn i godtagbart skick. Samma gäller sekundäraxeln ett minimalt glapp finns men hade säkert fungerat åtskilliga hundratals mil till. Men kör lite CM och byter i förebyggande syfte till SKF lager i hela drivlinan. Men hårdkörning och kanske lite fukt i lager eller måndags "lager" så kan allt hända :)
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
107
63
Det kan vara så att BRP bytt till annat fabrikat på lagren som håller sämre. För jag har inte haft det problemet på de två XM jag haft innan dessa.

Men körstilen har varit helt annorlunda med dom två senare och samma har hänt för andra med liknande körsätt. Finns filmklipp lite här och var vad som händer med sekundären på full mutter och jag tror det ger en onormal belastning på lagret. För det håller ju på maskiner som inte kontinuerligt används mer eller mindre våldsamt.

Och jag rättar mig själv. Det är bara lagret på variatorsidan som slits. Lagren i kedjehuset håller nog flera tusen mil.