LIVSFARLIG POLARIS

VS

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Min Polaris Vertical Escape -04 tappade dragkroken i helgen. Bara ren tur att ingen satt i pulkan. Den gick av där den kommer ut ur chassit vilket man kan förstå då draget som kostar över 2000 spänn är gjort i 1 mm plåt i infästningen till chassit....? Så alla som har drag på sin VS kolla genast upp det innan ni har ihjäl nån stackare som åker i pulkan bakom ! Borde inte garantin gälla ???
 

Johannor

Välkänd medlem
1 jan 2000
230
0
16
Har hört talas om fler som har problem med Polaris dragkrokar. Dock ingen som har gått av!!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Var dragkroken fabriksmonterad eller var det gjort på verkstad i Sverige? Och i så fall, vem har tillverkat dragkroken? Liknande drag kanske säljs till andra märken än Polaris också...
 

VS

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Dragkroken monterades hos handlaren då den var ny. Skall se om jag får fram en bild på draget så ni får se hur det ser ut.....
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Om draget är monterat hos handlaren så måste väl garantin gälla.

Kanske borde vi som köper skotrar börja kolla upp hur infästningarna är gjorda och vägra köpa skotern om det är gjort alldeles för klent.
Sedan så ska man ju alltid ha en säkerhetswire kopplad utifall något händer med drag-kroken, detta gäller särskilt kälkar som man fraktar folk på.
En timmerdoning eller nån annan typ av kälke är det väl inte lika noga med.



 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Även om det inte finns några direkta myndighetskrav på dragkrokar för skotrar så borde väl åtminstone EU:s maskindirektiv ha en del att säga om saken. Alla skotrar som säljs i dag är ju CE-märkta, och om en handlare modifierar en CE-märkt produkt innan han säljer den (t ex genom att montera en dragkrok) så tar han egentligen över hela produktansvaret.
 

Reaper

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
Outlands S
på endel lössnömaskiner gäller inte garantin även om det är monterat på på firma,
pågrund av att dem inte är konstruerad för det,men det är en del som vill ha drag endå
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Vad leverantören än säger om huruvida garantin gäller eller inte så kan de inte avtala bort reklamationsrätten enligt konsumentköplagen eller konsumenttjänstlagen.
Om ett fel visar sig inom två år från köpet av varan eller tjänsten, och felet uppenbarligen fanns redan vid leveransen (i detta fall: konstruktionsfel), så är säljaren skyldig att åtgärda det.
Skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt är att om säljaren har lämnat garanti och det blir tvist om det är ett fel eller inte, så är det säljaren som ska bevisa att varan är (var) felfri. Om man går på reklamationsrätt så är det kunden som måste bevisa att felet finns.

Om nu en verkstad har åtagit sig att montera en dragkrok, och tar betalt för det, så är de ansvariga för jobbet även om de har avrått från det.
Om nu skotertillverkaren inte tillåter montering av drag på en viss typ av maskin och verkstaden gör det i alla fall, så är det fortfarande verkstadens/handlarens problem.
 

sjögga

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
rättelse

Man har 2års reklamations rätt det betyder att varan ska hålla minst 2år trots användadet. men om felet uppstod inom 6 mån så fanns felet från början och att säljaren måste bevisa att varan är fel använd. detta enligt lagboken.

En del handlare vet jag har tillverkar egna plåtar för att orginal inte håller. det är plåten mellan chassiet och kroken jag pratar om. Dom plåtar som tillverkas själv är oftast billigare än orginal och minst 3 mm stålplåt.
 

sjögga

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
En sak som borde vara standard på skotrar också är en vajer mellan skoter och kälke om något sånt här händer.
Personligen så har jag monterat baklyse på min pulka och i samband med det så monterade jag en knapp som går till en summer på styret. man kan hålla bättre koll så.
 

Jonti

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
36
Kiruna
gironboxuf.se
Efter att ha läst i forumet så tog jag en titt på min brors vertical escape, det fick mig att fundera på hur i h*vete man kan göra en så klen konstruktion.
Minst 1mm tjockare borde plåten ha varit och desutom stabilare monterad. Visserligen stämmer det att exempelvis RMK inte är avsedd för att dras med, men om dragkrok finns som tillval och handlaren tar på sig att montera den, så är det väl handlaren som ansvarar om något händer inom garantitiden? Jag har även hört rykten som lyder: Om variatorn går sönder på något vis, när man drar med skotern så är inte handlaren skyldig att åtgärda problemet. Är detta sant och i så fall, hur kan det komma sig?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Där får man nog ta och lusläsa garantivillkoren. Om man inte vet hur de ska tolkas så kan det vara lämpligt att prata med kommunens konsumentvägledare.