lite sneda monterade drivhjul (no slip)

Brooman

Medlem
7 jun 2009
16
0
1
Hofors
Tjena, blev ett litet problem då jag skulle pressa på mina nya no slip hjul på drivaxeln.( ski doo rev600ho-03) Det gick skitbra att pressa på dom och så ända tills jag var klar och fick se att dom inte riktigt hade följt 6 kantshålet om jag säger så?:mmph: Alltså kuggen på hjulen sitter inte 100% i linje, det skiljer ca 4-5 mm om man mäter, men provade montera ihop allt och mattan rullar ju utan problem ändå, gör detta nått att åka med? eller kommer det fungera i alla fall? Mycket tacksam för svar:eek:hwell:
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Är det lika på båda hjulen? Om det är olika så blir det ju lite offset med drivningen.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Har monterat med pilarna åt samma håll? Om inte är det nog bara att göra om :(
 

Brooman

Medlem
7 jun 2009
16
0
1
Hofors
Ja nej nej pilarna och så har jag fått rätt så det är lugnt, problemet är lixom att axeln har styrt i lite snett i sexkantshålet, för tittar man längs efter axeln på kuggarna på hjulet då ligger dom inte 100% parralellt med varandra. Altså ungefär 4-5 mm , men jag har ju monterat ihop det och kollat och det är inget problem alls för alla kugg tar ju i fönsterna på mattan , hoppas ni förstår , svårt att förklara:eek:hwell:

//Brooman
 

Brooman

Medlem
7 jun 2009
16
0
1
Hofors
okej:) tror du det ? för nu lär väl de drivhjul som har kuggarna före det andra hugga i matan och börja driva före det andra? eller är jag ute och cyklar? så detta gör inget då?

//Brooman
 
R

RevMan

Släng upp en bild, om jag har fattat rätt så kommer det inte att fungera.
 

Brooman

Medlem
7 jun 2009
16
0
1
Hofors
Har tyvär ingen bild då grejjerna sitter monterad, men som sagt hjulen sitter ju rätt med pilarna och så, det ända är att ena hjulets kuggar är förskjutna 4-5 mm om dom andra. Dom ligger altså inte i 100% rak linje mot varandra om man tittar längs efter axeln. Och hur det har kunnat blivit så är antagligen att ett hjul har styrt ytterst lite fel i sexkantshålet när jag skulle pressa på dom, men som sagt den går ju hur bra som helst i mattan , och det verkar ju inte vara nån millimeter pressition i mattan heller ?
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Jag tror inte man kan få drivhjulen att "vrida" sig medan man pressar dit dom. Har du pilarna rätt så måste axeln vara vriden!
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Var ut i garaget och studerade ett par Yamaha hjul, pressar man på dom med pilarna mot varandra så får man en förskjutning på ca 6mm! Kan det vara det du missat? Att du har pilen på vänster sida på ena och på höger på andra?
 

Brooman

Medlem
7 jun 2009
16
0
1
Hofors
Japp pilarna och det är rätt så kuggen är ju som dom ska , fast ena hjulets kuggar är förskjuten ca 4-5 mm jämtemot det andra,och dom är satta rätt för det är ju fräst i sidan på dom mot den sida som ska vara utot mot bläcken i mattan:/ axeln är spikrak den med, har ju provat pressa av det igen och försökt rikta det men det var ju omöjligt då hjulet styr i automatiskt i hålet igen då jag börjar pressa. Som sagt så rullar det ju felfritt i mattan så så mkt fel står dom inte, men min tanke var ju att om jag nu gasar till och det börjar driva så måste ju det hjulet vars kugg sitter 4-5 mm framför det andra hugga i matta lite före hela tiden? gör detta nått att ha det så ? Eller är det bara att köpa nya hjul och börja om igen:/?
 
R

RevMan

som jag förstår och som dema skriver så sitter ena hjulet felvänt.