Lite hjälp med skoter val?

Danne.Malm

Medlem
26 feb 2009
30
0
1
Lycksele
Hej!
Funderar på en ny skoter, men då kommer den STORA frågan!
VILKEN SKA JAG HA?:rolleyes:
Vill ha en rolig skoter, kort 440/600/700 tror jag? Ska klara mindre hopp, över vägen eller liknande. Ska inte vara allt för dyr att äga, har lite erfarenhet av mekande inom skoter men vill inte tillbringa vintern i garaget för det.:laugh:
Blir nog ledkörning men mest på ängar och liknande öppna ställen.
Skoterna ska alltså vara,
1. smidig/rolig
2. hålla ihop:)
3. Inte för dyr att äga
4. Gärna bra andra hands värde (men inte nödvändigt egentligen)
5. 35 000 - ca 45 000kr

Har provat kompisens m6:a 141" , den var jävligt rolig när det var lite mer snö. Sen har jag provat lynx powertech 800 eller vad den heter (xp chassiet iallafall)?, Extrem tyckte jag och hade gärna köpt mig en men budgeten tillåter nog inte det. Men vill ha en med nyare chassie typ rev iq m.m...

Tack i förhand...:)
 
B

Biosteel

för dom pengarna så skulle jag snegla på en F7 alternativt en fräsch F5 som e billig och äga i försäkring och så. kan vara en lite soppaslukare men helt klart värd pengen när man ligger och punchar efter leden =)
 

Danne.Malm

Medlem
26 feb 2009
30
0
1
Lycksele
för dom pengarna så skulle jag snegla på en F7 alternativt en fräsch F5 som e billig och äga i försäkring och så. kan vara en lite soppaslukare men helt klart värd pengen när man ligger och punchar efter leden =)
F7:a kanske?, är inte så sugen på f5:an igentligen:(

Eller en Edge X 600 alternativt Pro X 600(eller Pro X2 600)
Vill helst ha med nyare chassie:)

Kanske en 440? men då är det ju så att alla som inte har en säger att dom skär/racklar väldigt mycket, medans dom som äger en säger att man bara måste underhålla dom rätt ungefär eller? Jag kan nog ställa in den rätt, har hört att dom är känsliga på bestyckning och liknande.

Är det någon som äger typ en iq 440/rev 440 är lite sugna på dom faktiskt. Men samtidigt vet jag inte om det är rätta skotern för mig:confused:
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Köp inte en 440 om du inte vill skruva eftersom det är taget ut så mycket kraft ur en liten motor :p

AC är väl kända för att tömma plånboken på bränslet?
Jag hade satsat på en Pro X2 600 eller 800, då får du ett stadigt chassi och en pålitlig motor(Liberty! :rock:), du får P.E.R.C(Elektronisk back, samma som R.E.R(skidoo & lynx))
Ja, det må vara ett äldre chassi men det är ju beprövat och skotern är ju snygg :cool:
 

Danne.Malm

Medlem
26 feb 2009
30
0
1
Lycksele
Köp inte en 440 om du inte vill skruva eftersom det är taget ut så mycket kraft ur en liten motor :p

AC är väl kända för att tömma plånboken på bränslet?
Jag hade satsat på en Pro X2 600 eller 800, då får du ett stadigt chassi och en pålitlig motor(Liberty! :rock:), du får P.E.R.C(Elektronisk back, samma som R.E.R(skidoo & lynx))
Ja, det må vara ett äldre chassi men det är ju beprövat och skotern är ju snygg :cool:
Snygg kan jag hålla med om att den är:), hur är den i lössnö (för att vara en kort då såklart) blir nog inte 800:an (pga lite dyrare att äga). Är det någon som äger en prox2 600 kan dom gärna skriva lite hur dom är att äga:).
Hur är den om man jämför med en skoter med nyare chassie? typ körställning och liknande..

Hur är lynx enduro 600 sdi-05 såg att en sån kanske skulle gå att skaka lös med min budget.
 
Last edited:

Danne.Malm

Medlem
26 feb 2009
30
0
1
Lycksele
Ingen som äger en prox2 eller enduro 600 sdi -05?, som har något att säga om dom hur dom är?
Kom gärna med förslag på någon skoter som skulle passa min körning!:)
 
Last edited: