lite hjälp med att veta vilken polaris jag ska köpa?

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
hejsan på er alla skoterglada, nu börjar ju vintern närma sig och det är dags att köpa ny skoter :) och dom jag funderar mest på är väll polaris indy 500, indy 500 sp, indy 650, eller en RXL så nu skulle jag vilja veta lite positiva samt negativa saker om dom, vilken är bäst, vilken är sämst, vilken går bäst, vilken är roligast osv osv ja ni förstår nog vad jag vill veta :)



tack på förhand och jag hoppas ni kan göra mitt skoter val lite enklare :)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
okej, tack för svaret, farsan hade en sån för massa år sedan och den bara gick och gick, alldrig några problem, startade i alla väder osv :) men hur är den att köra, ganska lätt och så, men är den slö, pigg, lagomt eller vad? :)
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
okej, tack för svaret, farsan hade en sån för massa år sedan och den bara gick och gick, alldrig några problem, startade i alla väder osv :) men hur är den att köra, ganska lätt och så, men är den slö, pigg, lagomt eller vad? :)
Det är ju som sagt ingen värstingmaskin, men duger gott och väl som andra skoter!
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
helt okej skoter polaris 500, billig och köpa, går bra i snö om man byter bort stålskidorna, lätt hanterlig, drift säker motor som fan.
inge effekt monster dock, efter 80 km/h händer det inte destomer..
 

Spexx

Medlem
8 sept 2007
24
0
1
Jag är ingen baddare på skotrar, men som jag förstått så har väl Polaris 650 racklat rätt så mycket?
 

pro_

Aktiv medlem
12 mar 2006
58
0
1
polaris indy 500 är ju en ganska bra skoter med sina faktiskt driftsäkra hästar. den har en hyffsad fjädring för att vara så gammal. sp modellen har lite bredare spår vidd och jag tror att dom kom med fox dämpare. 650 är lite mer att köra med då den ligger på över 100 hästar och har ett gott vrid i motorn, men den är framtung om jämför med 500an. men det är ingen dålig skoter det heller.

indy rxl 650 = EFI indy 650 = förgasare

att 650 ska krångla är ju skoter från skoter, det finns rxl 650is där efin har krånglat då det var en av dom första modellerna med efi. jag vet av rxl 650is med fel instälda efis som har lätt till brända kolvar och andra motor haverier (tips! förgasar konvertera om du är osäker om du har en välfungerande efi). men trots det så finns det många fina exemplar där det aldrig har varigt några problem med skotern. med rätt instäld efi så går den mycket bra. och så är det klart en gammal trippel, en del säger att det är som att spela rysk roulette och att man måste ha med sig en ica kasse med kolvar och stakar men det har då inte jag några erfaren heter av. så länge du har en rätt inställd skoter så kommer det nog inte bli några problem. tripplarna sjunger mycket skönt.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
hejsan på er alla skoterglada, nu börjar ju vintern närma sig och det är dags att köpa ny skoter :) och dom jag funderar mest på är väll polaris indy 500, indy 500 sp, indy 650, eller en RXL så nu skulle jag vilja veta lite positiva samt negativa saker om dom, vilken är bäst, vilken är sämst, vilken går bäst, vilken är roligast osv osv ja ni förstår nog vad jag vill veta :)



tack på förhand och jag hoppas ni kan göra mitt skoter val lite enklare :)
Hur mycket får maskinen i fråga kosta i inköp?
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Hur mycket får maskinen i fråga kosta i inköp?



om jag säger så här, är arbetslös för tillfället så det är ju inga dröm summor det handlar om, men mellan 10 och 15tusen tror jag att jag ska kunna få ihop inom en snar framtid (enligt mina planeringar iaf), alltså räcker det ju till skotrarna jag har funderat på, eftersom det ligger/dyker upp sånna skotrar till rätt pris ibland på blocket :)


och tack alla för svar :)
 
Last edited:

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
men om man skulle dreva ner en 500 ca 2 kugg och slänga på trimm pipa/pipor, då borde den väll bli rätt rapp? :) tänkte eftersom en 500 verkar vara riktigt lätt och smidig som jag fattat det
 

Grisen

Välkänd medlem
28 aug 2007
148
0
6
Dalarna
Hallå!

Jag köpte en RXL ny 92 eller 93 och det var en d***** skitskoter... den krångalde hela ***** vintern fastän den var sprillans ny... EFI;n var inge bra och Fujii motorn är inte heller världens bästa.... men hade jag varit dig hade jag köpt 650:in utan EFI.

Eller lagt på en slant och köpt en XCR 600...

/Grisen
 
Last edited:

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Jo jag vet att efi är väl inte den bästa så satsa på 650 med fuggar...
Jag vet inte i fall xcr motorn är nå bättre eler sämre än 650?
Tycker jag har hört mycket skit om båda... men det är ju bara en sak som gäller man ska vårda sina saker då brukar dom hålla lite längre :p
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Hade en Mach1 92 förrut, tråkig framvagn å boggie men driftsäker maskin. Skulle nog valt en Indy av nått slag då dessa måste ha bästa framvagnen i dom prisklasserna.