Lite frågor om Rmk 600

Jimmy_91

Välkänd medlem
23 nov 2008
227
0
16
Har nu införskaffat en rmk 600 -12 och tänkte höra vad motortempen normalt brukar ligga på? och vid vilken temp börjar det vara risk för överhettning?

Har aldrig haft en vätskekyld skoter förut är det något spec man behöver tänka på?
Vilken bensin ska man tanka 95 eller 98 oktans?
 

Eckepecke

Aktiv medlem
2 jan 2012
86
0
6
Östra Jämtland
Min ligger på ungefär 52 grader. +/- 1 grad vid normal gång. Ska tydligen vara normalt. Skulle ha gissat på ganska mycket högre temperatur än så.. Men men..

95 va 98 kommer du aldrig få svar på. Det verkar vara upp till var och en. Testa att söka här inne på 95 eller 98 till exempel så får du se :p
 

Jimmy_91

Välkänd medlem
23 nov 2008
227
0
16
okej, sen tänkte jag att iaf den skulle börja koka ska man släcka av den direkt eller är det bättre att försöka köra ut i mjuksnö?

Har du förresten haft nåt fel på din rmk?
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
95 eller 98 kvittar på en originalmaskin idag.
däremot finns det ingen etanolinblandning i 98, så det kan ju vara en sak att ha i beaktning.

visst, lite etanol är bra för frysskyddets skull men går inte så bra ihop med många tvåtaktsoljor...
själv kör jag 98 bara för att slippa etanolen.

stänger du av motorn när den börjar gå varm eller kokar så stannar ju kylningen av helt och den blir ännu varmare så sväng ut i snön å låt den kylas ner om möjligt..
ja menar, står den och stormkokar har du förmodligen inget vatten kvar i systemet så då kan du lika gärna stänga av.

men det ska mycket till innan den kokar, bara sväng ut i snön nån gång ibland om du kör mkt på hårdpackat.
 

Eckepecke

Aktiv medlem
2 jan 2012
86
0
6
Östra Jämtland
okej, sen tänkte jag att iaf den skulle börja koka ska man släcka av den direkt eller är det bättre att försöka köra ut i mjuksnö?

Har du förresten haft nåt fel på din rmk?

Hämtade min i fredags så har bara hunnit köra nån enstaka mil. Så är nog inte rätt person att fråga :p
 

eron

Välkänd medlem
19 aug 2010
296
1
18
Boden
Inga problem att köra på 95 i en ny orginalmaskin. Som puffen_83 sa om du ser att tempen är påväg upp så sväng ut i snön och kyl ner den, pump gasa kan göra sitt också bränslet har ju en kylande effekt också.