Lite för kallt kanske?

roblom

Aktiv medlem
1 jan 2000
70
0
6
Var just ute och hade tänkt köra in min Zr 580 -95 i garaget pga att det är så kallt. Temperatur mätaren står på -28. Skotern startade som vanligt på 3:e draget, men, hur mycket jag än gasade så rörde den inte sig en centimeter.
Är det normalt att skoter inte går framåt när det är så här kallt ute? Eller är det bara min? Och isåfall, vad beror det på att den inte går framåt?
Vore tacksam för svar...
 

dysse

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Fastfrysen...

Råkade själv ut för det och då var remmen STULEN !men din har nog bara frusit fasst,kylarna i bandtunneln smälter snön till slask och hamnar på mattan som fryser fasst,lyft alltid upp skotern bak och gasa ur den,då far eventuell frost från variator bort att du rycker lös skidorna, då sparar du mycket remm,,
rengör variator skivorna me aceton och kolla remmen....






 

roblom

Aktiv medlem
1 jan 2000
70
0
6
Hmm...

Jag hade lyft upp den, men jag glömde att gasa ur mattan. Jaja, hoppas det blir lite varmare iaf.
Tack för svaret...
 

Sven_gasta

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
mmmmmm

Man ska alltid hänga upp skotern om den står ute så att inte mattan fryser fast i slidsen...även om den står i garaget för då tinar den ju upp lättare i boggien
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
RE: mmmmmm

Jag provade lyfta upp min fram under tvärstags fästet med en domkraft, just så högt så skidorna hängde lite i luften...Så lät jag den stå så i en vecka och nu idag när jag var å körde såg jag att framvagnen var mycke högre än den varit förut...Den vart mycke skönare o köra också...Kan dämparna tryckts ihop när den stått länge med bakdelen upplyft..det är ju iofs klart att dämparna trycks ihop när den står men kan "neutral läget" för dämparen ändras..??
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: mmmmmm

Dämparna kan nog bli kortare när fjädern tappar spänsten, och det gör den ju fortare ju mer hoptryckt den är.
Men att dom skulle bli längre för att du avlastat dom ett tag låter otroligt.

Det går alltid tyngre i starten när det är kallt, men lös ska du ju komma.
Du får gå igenom kraftöverföringen och kolla vad som sitter fast, från mattan till variatorerna.
Om du försöker röra allt för hand så märker du fort vad som är fel!

Men om du nu stått och gasat som en galning utan att komma lös så blir det nog till att byta rem, den får ett nedslitet område som gör att det kommer att rycka när du ska iväg.
Men det känner du nog när du kan börja köra igen!
 

Johannor

Välkänd medlem
1 jan 2000
230
0
16
RE: mmmmmm

Alltid bra om man kan lyfta bakändan och gasa lite innan man åker iväg när det är kallt. Om inte annat för att rädda remmen.