LinQ avtagbar stänklapp på Axys

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Nån som testat att montera BRP:s avtagbara stänklapp på en RMK?
Gillar funktionen att man bara knäpper lös den.
Är ju fint att ha stänklapp när man är ute med familjen och myser runt, så man får bra kylning.
Och sen kunna ta bort den när man ska leka runt.

Som sagt, nån som testat?

https://www.brppac.se/brp-860201515.html
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Har inget att säga om hur det funkar på en polaris men en av killarna jag åker med har den stänklappen på sin Freeride och han använder funktionen flitigt - på vid ledåkning och av så fort det bär iväg ut.

Tar inte mer än nån minut att skifta och jag har aldrig hört nått gnäll om varken varmgång eller att snäppena skulle ha frusit.

Tar väl en del plats om man har den på tunneln som tänkt men han har ändå plats för en liten hårdväska framför på sin 154.

Hoppas detta gav något, jag vet att du är händig nog att få den att passa en polaris så det går vi inte in på.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag monterade nyss en sån på min summit. Det som skulle kunna va ett problem är väl att ski-doos tunnel kanske är bredare. Sen har jag läst och även sett att delen man sätter på skotern kan spricka. Vet inte hur vanligt det är men kan tänka mig att rullekörning kan tära en hel del på den delen.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Har fått lite svar och bilder på FB, så det blir nog en sån i vinter.
Tunneln på RMK är nog lite smalare som ni säger, men det går ju att justera bredden på fästet med kniven.

Dock måste man tänka på att det måste vara fritt ut mot sidorna för att får plats med armen som man vrider för att fästa stänklappen.Det funkar inte med original lyftbåge.
Men den RP-båge jag har är högre, så det ska funka.

Kommer inte kunna fästa stänklappen på tunneln, då jag inte har några Linq-fästen där.
Men för min del spelar det ingen roll.
Ska endast kunna ta bort eller sätta dit lappen beroende på om det är familjedag eller lössnödag.
Kommer inte växla under dagen.
PRO Rmk 163:an har även främre tunnelkylare monterad, så även utan lapp håller den nog temp skapligt.

Kommer och testa, så får vi se.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Kommer du att köra med Ski-doo stänka också? Kan ju se lite festligt ut ;):D:D En del purister lär ju få spatt när de komer ikapp en Ski-Doo Pro RMK:D:D:D
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Är ju bara montera LinQ fästen på typ lämpligt plattjärn och sen fästa plattjärnet i tunnel med lämpliga distanser. Kommer ju sticka ut och inte se så snyggt ut men känns som en lättfixad lösning.

Men som du säger brukar man ha koll på vad man gör för dagen. Dom gånger man blandar pulkadragning med sån lek att man vill vara utan stänka känns lätträknade.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Kommer du att köra med Ski-doo stänka också? Kan ju se lite festligt ut
Det verkar som att det går att få dit den långa Polaris-lappen som sitter på 3" maskinerna rätt skapligt.
Annars blir det en Skidoo!
Bryr mig inte så mycket om vad det står på grejerna, så länge det funkar som jag vill.

Men som du säger brukar man ha koll på vad man gör för dagen. Dom gånger man blandar pulkadragning med sån lek att man vill vara utan stänka känns lätträknade.
Dom dagar jag bara kör lössnö så bör jag klara mig helt utan stänklapp.
Pro:n är ombyggd till stora kylsystemet, så det bör funka.
Enda minuset är väl dom som ska ligga bakom under transport på led ;-)
Skulle man få lust att leka under en familjetur kan man ta av lappen och lägga den i pulkan.