Linjering Axys

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Hej!

Köpte en -18 PRO rmk med ca 100mil på mätaren. Sitter ett UTMAB variatorkitt på den. Inbillar mig att den har något varmare variatorer än min än min gamla pro-ride. Tycker också att det blir lite mer damm bakom kåporna än jag är van vid...

Skulle vilja veta att allt står rätt och riktigt innan man börjar pilla med bestyckning. Ser att det finns ett linjeringsverktyg att köpa, PS-51607. Hittar också info om att frångå polaris spec och köra lite mer shims bakom sekundären.

Citerar Askers citat från TRS i Polaris 2019 tråden =)


"We are finding to many variables in clutch alignment tools to get an accurate or a proper base setting for our mountain sleds.
There are major variations regarding the factory set lead in. Most of these variables cannot be adjusted out to get within the factory spec. regardless if it’s a 800 or 850 chassis.
We use an SLP bar to set our base measurements, and sadly they are no longer available. Belt life is what we strive for and is very relative to offset.
What we have found for an offset measurement, that enhances belt life on our clutch setups, doesn’t mirror the factory recommendation.
There is an easy method to accomplish offset. You will need a piece of 1/4” key stock, digital caliper, and jackshaft spacers along with float washers. Spacers and washers are available from your Polaris dealer.
Remove your belt and bridge the key stock across the backside of your primary. With your caliper measure from the key stock to the outside leading edge of your secondary. The measurement we have found that works is
Axys 850: 2.57”
Axys 800: 2.60”
You will find most sleds will need around .100” added to the shim stack.
Once you get it shimmed to this spec you can adjust float. We float the secondary outward .015-.030”. Over float causes undue belt wear. Carbon fiber belts start to stress, somewhat, around .030” of misalignment.
These measurements have been working very well for us. You can fine tune your offset, in or out, by learning how to read your witness marks on your belt. Each sled and riders belt wear pattern will be a little different in this respect. Gearing, motor mount wear, NA, turbo and other factors contribute.
I wish you all the best in belt retention.




Är detta dom senaste rönen att sikta på? Känns ju onödigt att köpa verktyget om man ändå ska frångå specen?
Är det aktuellt att byta till pro-ride kuddar osv som det var snack om tidigare, eller är det åtgärdat på en -18?

Tack på förhand!
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Min 850 nötte remmen väldigt ojämt med originallinjeringen, schimsade om enligt TRS teori och nu ligger den rakt och fint, aningen svalare variatorer.
Man ser ju på det jänkarna kallar "whitness marks" hur remmen ligger i sidled. Så kolla på remmen du har så syns det ifall det behöver schimsas :)
 

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Tack för svar! 😊 Gick ut och mätte lite grann. Hamnar på ca 61mm. TRS spec till 800 blir 66mm översätt från tum. Mina "witness marks" är lite högre på utsidan än insidan. Stämmer det att den ska ut 5mm?!?


Det är lite dubbla budskap i denna tråd, längre ner på sidan (post 33) bekräftar TRS att sekundären ska ut om märkena är större på insidan. Det blir ju lixom tvärt om för mig då märkena är större på utsidan men jag saknar 5mm shims?

 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Sen beror det ju även på hur mycket spel man har in och ut i sekundären, är det spelet stort så kan ju remmen fara lite hursomhelst och ge missvisande avtryck på remmen.
Typ 0,75mm spel menar dom på att man ska köra, mer än så gillar inte nyare remmar pga hårdare gummiblandning.

Jänkarna är inte alltid så bra på att formulera sig eller ge bra svar på frågor har jag märkt, så prova helt enkelt att schimsa ut lite i taget och se vad som händer med avtrycken :)
Iom att primärens baksida inte är bearbetad så går det aldrig att mäta exakt med denna metod heller
 

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Sedär! Ja 0,75 var inte mycket. Får prova mig fram helt enkelt...
Tycker mina motorkuddar ser lite trötta ut oxå efter 100 mil och 45h. Ser mer "o-centrerade" ut än gamla skotern med 600mil...
Byta till nya -18 eller köpa Pro-ride kuddar? Finns bättre alternativ?

Vibrationer ser jag inte som nått större problem, är ju bara på tomgång skidkrokarna är suddiga =)
 

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Uppdatering:

Justerade ut 4mm och kom då ca 1mm ifrån TRS rekommendation. Ligger nu på ca 65mm. Körde seda ca 11mil i helgen och visst blev det skillnad.

Se bilder före och efter:

28783287842878528786


Skulle dock vilja göra nått åt motorfästena innan man finlirar det sista med linjeringen.
Ser ut som nedan efter 110 mil... trodde -18 hade uppdaterade kuddar mot tidigare...

2878728788