Linjering av motor

Dann

Välkänd medlem
1 jan 2000
278
0
16
Sundsvall
Visit site
Hur i h-vete gör man ?
var ute o testade skotern en sväng och variatorn nyper remmen direkt... något den inte gjorde innan jag bytte motorfästen.... (ja det är inte så konstigt att den inte linjerar likadant men jag trodde inte det var SÅ ##### petnoga)

ursäkta mitt okunnande. jag försöker lära mig så mycket jag kan.
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Lägg en stållinjal eller ett rakt plattjärn på baksidan av primär-variatorn och baksidan av sekundären.
Mäta på fram och bakkant av sekundären dom måtten ska vara lika.
Men det måttet är också den sidförskjutning som sekundären ska ha gentemom primären.
Det finns ett linjeringsverktyg som ser ut som ett plattjärn med en urfasning.

Men det är klar att om du bytt motorfästen så bör du nog kolla avståndet mellan variatorerna också(remspänning).
 

christerljung

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Falun
på excitern, som jag antar att du har skall det vara 11mm offset, alltså inre primärskivan ligger 11mm från mitten på sekundärskivorna. Så har jag iallafall fatta det och min rem går bra.
 

Dann

Välkänd medlem
1 jan 2000
278
0
16
Sundsvall
Visit site
okej... undrar hur mycket det kostar att lämna in den och göra det ordentligt?
dessutom så har motorn börjat gå jävligt konstigt efter att jag bytte fästena... jag måste ha kommit åt nått annat :(
 

Dann

Välkänd medlem
1 jan 2000
278
0
16
Sundsvall
Visit site
vet inte faktiskt. så ##### grisigt nere i motorrummet. jag ska riva skiten så fort jag får ork efter dagarnas prövning. och då ingår en rejält dusch med avfettning så man ser ordentligt :) men jag ska kolla den slangen. jag har inte haft lös hela motorn utan bara bytt ett fäste i taget... bara de främre fästena.
 

Quze

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
kan ingen beskriva offset lite bättre????
du säger att bakre primär skivan ska vara tex 11mm till ifrån mitten på sekundär men vars mäter man på bakre primären är de på baksidan skivan eller???
Hur mäter man hur mycket primären ska vara vriden för på vipern ska den inte stå rakt utan vara vriden lite är de Offset????