Linda pipa?

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Funerar på om det är nån vitts att linda eftermarknads pipan med avgasbandage? Fördelar och nackdelar? Bytte maskin till i år och ska på med slp pipan från gamla maskin så småningom men den är inte så blank och vacker längre, samt att all folieisolering som följde med kittet sitter på gammla maskin.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Linda pipan har flera fördelar.

1. Pipan ger ett dovare ljud mindre plingplong ljud.
2. Pipan blir allmänt varmare under längre tid så den svarar bättre vid omtag på gasen.
3. Pipan blir mindre känslig för snö/vattenduschar och det i sin tur ger mindre risk för plötsliga nerkylningar som kan påverka soppablandningen. Motorn går renare helt enkelt även vid snöintag.
4. Kan ge mer effekt för pipan drar ca 100v längre upp i varv så har man en portning som vill dra högre i varv och tändningskurvan medger högre varv kan man få ut fler hk.

Tips för att få bandaget att hålla längre är att spraya på mängder av värmetålig sprayfärg.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Tackar bara å handla bandage då 👍

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Köp inte biltemas bara för då håller de ca 1 timme utan färg och 5 timmar med färg.
Jag kan dock inte rek något annat märke som kostar lika lite som Biltema men de flesta andra är bättre.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Lindade SLP-pipan jag hade på CFI 700an, tyckte det gjorde större skillnad än mellan standard pipa och olindat SLP-rör.

Jag tyckte det var ett storhelvete att få bandaget sitta på aluminiumbeläggningen på SLP-röret.