Linda om lysspolen

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
vet en kille i gällivare som kan linda om spolar, om det är intressant kan jag skicka ett pm
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Ja det är det jag vet också av ställen där dem tar betalt för att göra jobbet... intresserad av att göra det själv.. dock kanske man kn ringa dit och försöka få ut lite info :)
 

TLK

Välkänd medlem
27 dec 2007
350
0
16
Gällivare
Kan inte direkt påstå att jag kan nått i detta ämne egentligen :aetsch:

Men om du har 2 ljusspolar och en tändning och bara en ljusspole har brunnit så räcker det ju med att linda om den som brunnit ;) Så gör "de som kan" när de lindar om..
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Perfekt!... för den som inte brunnit ser fin ut för ögat i alla fall :)...
Ja då är det bara köpa lackad koppartråd i samma dimention som den och linda :)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Du var minsann en tuffing, du. :rolleyes:

Det är en hel vetenskap att linda spolar. Har själv lindat om elmotorer och generatorer, och det var otroligt noggrannt med lindningsteknik, täthet, trådtyp osv för att få ut rätt värden ur lindningen.

Som exempel kan jag säga att en fellindad spole kan komma i nåt som kallas "egenresonans", då slutar den omg fungera. Detta händer då kapacitansen mellan varven i spolen är i resonans med spolens induktans. Lurigt...

Andra viktiga saker är att spolen måste, med samma antal meter tråd som du har i den befintliga trasiga spolen, hålla SAMMA yttermått då du lindat på den nya tråden. Den bör INTE bli större i yttermått, då blir det fel. Då du ohm-mäter den gamla (givet att du har en hel att mäta på) och den nylindade så måste du givetvis få samma värde. Gissar på att spolen måste lackas med isolatorlack också pga skotrars risiga arbetsmiljö...

Men låt dig inte skrämmas av mitt inlägg, prova! Jäkligt kul om man lyckas med egna reparationer, särskilt av denna typ som ses som "omöjliga" av dom flesta! :ciao: