lim att limma dyna

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
själva skumgummit har spruckit längst bak i dynan på arcticen. tänkte prova limma de, men vilket lim rekomenderas?
 

Psycho_surfer

Aktiv medlem
8 apr 2006
54
0
1
Strömsund
Använd kontakt lim, de funkar hur bra som helst. Limmade en dyna som nästan var av på två ställen och de funka fint, köpte en burk med kontaktlim på biltema. Sen är det bara att pensla på båda utorna och låta torka i ca 10 min, tryck ihop och sen sitter de.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag har limmat med ett jättefint lim från industrivärlden. (50:-/l)
Det är rosa, som trälim till konsistens, luktar trälim, spädbart med vatten.
Penslas eller sprutappliceras (då vattenspätt) på båda kontaktytor.
När det härdat så är det elastiskt och mjukt.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
tack för svaren. inte minns ni vad limmen heter?
Ingen aning...
Sväng in till någon som tillverkar kuddgrejs, ex. till vården.
Även tillverkare av skumgummi kan hjälpa dig, skulle jag tro. Finns någon industri i Umeå, tror jag det var, som tillverkar kuddar. En gubbe där vid namnet Gunnar är den du ska prata med isf.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Liquisol funkar bra även för skumgummit.
Har repat ett par dynor, både själva sitsen samt skumgummi med detta, för att få bästa hållbarhet så har jag stucket ett antal hål i skumgummit med en syl, i dessa har jag "injicerat" lagom mängd Liquisol med hjälp av en liten plastpruta, värmer man liquisolen innan så nen blir lättflytande sugs den upp i skumgummit lättare. Sedan är det bara att lappa igen, sätt gärna silvertejp över ytan vid torkning samt trycksätt (mot den form dynan skall ha) den limmande ytan under torkningen då liquisolen vill svälla under torkningen.
Et enkelt sätt att färga till rätt dynfärg är med en vattenfast tuschpenna, vill man göra det proffsigt går det att blanda in färgpulver i liquisolen, t ex skrubba av ytan på svart våtslippapper och blanda i.

Görs det ordentligt och får torka 1-2 dygn så är det bättre än nytt.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Varför svara i en 2år gammal tråd?
Trådar får kvinnfolket hålla reda på för oss som är 40+ o för övrigt såg jag att ämnet inte var uttömt för att göra en proffsig reparation, säkert någon som river sönder dynan i helgen som kanske kan repa till nytta för kommande restvärde på maskinen.
 

Snotrik

Välkänd medlem
4 feb 2008
200
0
16
32
Byske
Haha,så bra att han svarade i tråden för min dyna gick sönder i eftermiddags :D :aetsch: