lik eller växel??

jsupreame

Välkänd medlem
1 jan 2009
110
0
6
skellefteå
tja. tycker mig kunna läsa att alla typ säger de är likström till styrsystem å sånt medan de är växelström till lyse samt handtagsvärmare tex... ????

mätte i kväll på en 03as mxz 500 samt en 1000sdi 07a. hittade då ingen växelström i lyse eller handtag.. kan nån förklara för mig om de är vi som misslyckades både med multimeter samt en diodlampa ????? eller har skidoo likström över allt efter statorn ( går ju direkt till en likriktare under motorn)
 

jsupreame

Välkänd medlem
1 jan 2009
110
0
6
skellefteå
är inte så inne på el men i vägg utag i huset har du växel och i ett batteri har du likväxel så skulle gissa du har växel. för tänd ut tändplattan måste ju då de komma växelström.

växel ström går i 50herz vågor. därför det kallas växel om jag inte är helt ute och cyklar.
och lik ström kan jag inte med vet bara att du har likstömm i batteri.

hoppas de hjälpe lite.


vaa?? näe de hjälpte inte ens lite å inte ens i närheten av ett vettigt svar!!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
De flesta nyare skidoos har likriktare så då har du likström.
Sen är det inte alltid så lätt att mäta växelspänningen med billiga multimeters då frekvensen är så hög på en skoter, har märk att de billiga modellerna lätt ballar ur, kan funka ok på tomgången men sen kan de få fnatt. kan vara upp till 48000herz vid 8000varv.
Kan även bli problem med vissa multimeters vid likström också..
Men nu har jag en fluke och den verkar klara det mesta.
 

jsupreame

Välkänd medlem
1 jan 2009
110
0
6
skellefteå
De flesta nyare skidoos har likriktare så då har du likström.
Sen är det inte alltid så lätt att mäta växelspänningen med billiga multimeters då frekvensen är så hög på en skoter, har märk att de billiga modellerna lätt ballar ur, kan funka ok på tomgången men sen kan de få fnatt. kan vara upp till 48000herz vid 8000varv.
Kan även bli problem med vissa multimeters vid likström också..
Men nu har jag en fluke och den verkar klara det mesta.[/QUOTE´

vi kopplade in en vanlig lysdiod.. vilket enbart ska lysa åt ena hållet. dvs plus på plus å minus på minus.. å den lyste då enbart åt ett håll.. sedan med multimetern fick man fram 11.9V lik på tomgången samt inget utslag alls när man mätte växelström.. både på en 03a samt en 07a.
 

jsupreame

Välkänd medlem
1 jan 2009
110
0
6
skellefteå
Ja då har du likström, vad är problemet med det?
näe är som inget problem.. blev inte klok när man läste alla trådar å alla andra hade växelström i alla skidoos.. så man började ju undra om är man helt knäpp eller vad är de frågan om=)