Liberty 800 motor ( 2004 ) Stora bekymmer....

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Tidnings urklipp.

Apropå vevaxel problem....

- - - - - - - - - -

Saxat ifrån tidningen SnoTech ! :

Polaris 800 Crank Problems?

Thursday, September 16th, 2004

Is there a problem with the cranks on the 00-01-02 800 Polaris? I know of five that have broken the P.T.O. side after 3000 - 5000 miles. Also, does Polaris know about this and did they fix it for 03-04? Would I be better off to put a single pipe and reeds on a 700 because my 800 was stock and it blew apart? Do the 700’s and 800’s have the same bottom end? Please help me make an informed decision. The magazine is great! Keep it up. It’s nice to get the straight goods not just brand bashing.

// Ben

First, I would have to say yes, there has been a number of PTO end failures on big block Polaris twins. Some of the earlier 600s and all of the 700 and 800 share the same basic bottom end, but we see most of the crank issues on the 800s. Presumably due to the higher output and stronger vibrations of the bigger pistons and more powerful engine. We had the PTO end break on our 2004 Switchback 800 and found availability of PTO ends and complete crankshafts to be questionable. Allsport Polaris (509-926-5044) has developed a good fix for this, and now has a good stock of parts (PTO ends and complete cranks) on hand.
Is this a huge problem? No, but there is room for improvement. Every brand does have a percentage of failures in every model they build, Polaris included. I tend to believe if you increase the output of a 700 that you’d pretty much be in the same boat as an 800 in terms of output and stress on the crank. For instance, we’ve had an 800 Polaris twin ever since they came out. Our first year 2000 RMK 800 136” lost the crank the following season in the first few weeks, then we had zero issues until the 2004 went down. The 2001 800 LE ran great, a 2002 RMK 800 continues to run strong, our 2003 RMK 800 is tricked out and running strong, and our 2004 Switchback, well, you already know about that one.


- - - - - - - - - - - - - - -
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Bah, SLP säljer inte Tough boy bearing-kittet till folk hur som helst, de säljer bara om de får göra modifikationen själv...
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Väcker en gammal tråd till liv.

Någon här på forumet som har gjort det där lagerbytet som det går att läsa om på snowtech's hemsida?

Behöver man bara sätta dit de andra lagrena eller måste man bearbeta blocket också?

Eller klarar man sig med en torque arm?
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Också nyfiken på hur man kan förhindra detta problem, har just köpt en RMK 800 -05, gått 164mil, kanske bra att fixa i förebyggande syfte.
 

Black_rider

Välkänd medlem
25 jul 2006
106
0
6
33
sundsvall
Väcker en gammal tråd till liv.

Någon här på forumet som har gjort det där lagerbytet som det går att läsa om på snowtech's hemsida?

Behöver man bara sätta dit de andra lagrena eller måste man bearbeta blocket också?

Eller klarar man sig med en torque arm?
Jo det skulle vara roligt och veta om det fans nån i svergie så man slipper skicka utomlands, och samt om nån här på forument har gjort det.
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
det är väldigt konstigt att alla man frågar (typ motorhuset östersund, slp återförsäljare med flera) inte har en aning om felen på 800ves. det är knappt de vet om avgasportarna som behöver bytas.


vill tillägga en sak jag läste en sen kväll i julas, vevaxlarna går oftast av på modeller med långmatta och högkam som pressar i puder.

det var iaf vad jag läste på snowest och hardcoresledder.

mvh
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Men frågan kvarstår fortfarande OM man råder bot på problmet genom att använda en "Torque arm"?

Eller krävs det ett lagerbbyte också?
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
Men frågan kvarstår fortfarande OM man råder bot på problmet genom att använda en "Torque arm"?

Eller krävs det ett lagerbbyte också?

varför är du bekymrad för+? du kör ju 440, du borde ju vara rädd för att få kolvflisor i ögonen
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
En torque arm borde väl snarare öka påfrestningen på vevaxeln, iom att motorn blir i princip stum när variatorerna arbetar? Annars ska ju motorkuddarna flexa, vilket borde minska påfrestningarna? Vad jag vet sätter man bara dit torque arm för att rädda motorkuddarna, som går av annars..
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
varför är du bekymrad för+? du kör ju 440, du borde ju vara rädd för att få kolvflisor i ögonen
Varför svarar du med ett sånt där idiotiskt svar?
Var tyst istället du :)

En torque arm borde väl snarare öka påfrestningen på vevaxeln, iom att motorn blir i princip stum när variatorerna arbetar? Annars ska ju motorkuddarna flexa, vilket borde minska påfrestningarna? Vad jag vet sätter man bara dit torque arm för att rädda motorkuddarna, som går av annars..
Gått i samma tankar själv.
Men vad är det som orsakar att vevaxlarna går av?
Ju stummare motorn sitter dessto mer borde den påfresta på veven?
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
ang kolvflisor har jag en bekant med exakt samma maskin som kolvarna gav sig typ iväg ut i avgasröret på.

Tänk = sned radiell belastning

här är en bild på min hemmagjorda tourqe arm.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Ajo. Det var hans maskin det.
På min maskin så satt då båda kolvarna kvar när den bestämde sig för att klappa ihop.

Lika bra man köper en armjävel.
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
Ajo. Det var hans maskin det.
På min maskin så satt då båda kolvarna kvar när den bestämde sig för att klappa ihop.

Lika bra man köper en armjävel.
menade inte att vara elak, det var lite skämtsamt menat. sorry. och kolvarna stack väl inte ut genom avgasröret heller, lite överdrifter ocklså hehe.

jag själv är ju nojig över vevaxeln istället jag.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Okej, inga hard feelings då :)
Jo men alltså.
Torque arm hjälper alltså enbart mot att inte spräcka motorkuddarna?
Men som du sa så verkar det mycket vanligare med vevaxelbrott på längre maskiner.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Om det nu är aluminium. (från inlägg #12)

"Polaris has discontinued the sale of the (accessory) titanium valves, and now offers a relieved stainless steel valve as a premium accessory part. This is the valve of choice for replacement of the original cast valves that seem to be more prone to deformation. Order Polaris part #2202838 for the Stainless Steel VES Kit that includes two SS valves and a set of springs with instructions."

Cast Iron är väl vanligt kolstål.
=Gjutjärn.......

/
Bola
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
hur många i sverige är det som råkat ut för haveri på vevaxel då? det känns ju också som att allt negativt sprids mkt fortare och mer än det positiva? jag antar att det inte ens är hälften av alla skotrar som havererat? det låter på forumen som att 75-80 procent har lämnat in..