liberty 600 problem

D

Deleted member 20088

Hej alla galningar!

Det är nu så att i höstas köpte jag mig en edge 600 -01 som hade nybytta kolvar samt cylindrar, litar fullt på killen då han tom skickade med de gamla kolvarna/cylindrarna. Han sa att han hade kört 40-50 mil med de nya grejjerna och bytte de i mars 2011.

Vi utgår ifrån det han har sagt är sanning, han förklarade att han trodde att den ena cylindern skurit pga att en oljeslang till en utav förgasarna hade lossnat.

När jag precis hade köpt skotern så kollade jag stiften några gånger för att se ifall den gick snålt, vilket jag inte tyckte den gjort, utan mer att den gick fett, svarta våta stift. Kollade det nog bara en gång.

Så jag har kört kanske 60-80 mil nu i vinter också när jag kör över en sjö, kanske 750m rakt över med riktigt slask på, heller inte så tjock is så jag hade ju lite bråttom, brukar ofta pumpgasa över isar och sånt, pumpgasade inte precis men jag låg och höll lite drygt halvgas, mitt på sjön så känner jag att jag tappat effekt, mycket effekt, så jag stannar, och då dör skotern.

Jag tar upp stiften och kikar, ena är vitprickig, på variatorsidan(ska fixa bild) och den andra är gyllenbrun(precis som det skall vara)


Jag gissar ju på att nåt har skurit på vänster cylinder, dock så startar skotern och går, jag tror bara det är höger cylinder som går, testade bara dra för att se ifall det stumt, men skotern startade då emot min förvåning.

Så nu till min fråga, jag undrar vad som kan vara orsaken till att detta har hänt?

Att stiftet är sådär vitt, det betyder att skotern fått för lite soppa på den cylindern, korrekt?

Bäst att byta båda kolvarna?

Tips på kolvar!

Alla tips som kan hjälpa mig är varmt välkomna, och jag ber redan i förväg om ursäkt för väggen av text jag just skrev, men var som tvungen få med lite bakgrundshistoria! Tack!
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Kolla insugnings gummit så det inte har fått nå sprickor eller annat läckage. Då går den för snålt på den cylle som får för mycket luft. Ta ur stiften sätt för tummen för hålet dra i snöret. gör lika på bägge cylindrarna. Är det skillnad? sätt i nya stift å prova att köra igen om du ej hittar andra fel.
Kör dock ej för lång å kolla sen stiften igen
 
D

Deleted member 20088

Alltså man bör väl inte ens försöka dra igång skotern då det mest troligt skett något katatstrofalt i ena cylindern? känns riskybuiss
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Antingen har stiftet pajat eller kolven varmnypit å det kan bero på tjuvluft. På min vart det ungefär lika vid fullgas över sjön. Kollade kompen med tummen, kände ingen skillnad, satte i ett nytt stift istället för det som brunnit upp. Sen åkte jag halva den dagen tills jag kom hem (dock lugnare än tidigare, ej lååånga fullgas repor)
Hittade en liten spricka vid det runda påsticket till boostbottlen i insugsgummit.
Fixade det å har funkat sen dess.
EDGE 700 01
OBS detta var på min skoter. Säger ej att det är lika på din, Men kolla insugsgummit
 

Berg_

Aktiv medlem
26 sept 2011
80
0
6
Arjeplog
Kan vara toppen eller toppackningen som har gått så de kommer in vatten och då blir det ju vita prickar å massa äckliga saker.
 
D

Deleted member 20088

Kanske borde tilllägga att motorn inte gick varm, för jag kände på den ungefär samtidigt som den dog, var varm men inte för varm. Så otroligt sugen på att fara ut och skruva, men kallgarage samt -35 är mindre trevligt.

Men jag bör räkna med ny cylinder+kolvkit åtminstone?
 

Obelix

Välkänd medlem
28 okt 2010
180
1
6
Umeå
räkna inte med något förens du kollat vad problemet är så du kan beställa efter det.
 
D

Deleted member 20088

Jo ganska säker på att den fått olja, det har då tagit olja ur burken, sen ifall det kommit mindre i ena cylindern är svårt att veta, skulle isf kunna vara nåt skit i ena förgasarn så den inte oljan kan passera.

För jag hade upp oljeslagarna till förgasarna i samband med att jag köpte skotern, mest för att klargöra ifall det kom nå olja, och det gjorde det, kommer dock inte ihåg i vilken utav cylindrarna det var, har för mig att jag bara tog upp en utav de och drog igång skotern för att kika ifall det kom nå olja.
 

trullen

Välkänd medlem
6 okt 2010
114
0
6
Stalltipset är som nån nämnde kolla insugsgummina och sedan gör rent ventilerna/stiften i förgasaren.
Hade samma problem som dig med ett vitt stift och kass gång på 4-5,5k varv, visade sig vara kasst gummi och skit i ventlien/stiftet som låg på det registret.
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
ojojoj... byt båda kolvarna, sno pro kolvar funkar, kontrollera att båda väger lika mkt innan du sätter i dom :)
 
D

Deleted member 20088

Beställt sno-pro kolvar, 850kr styck samt cylinderfotspackning och ringar till toppen!

Bara en cylinder som saknas nu, undrar ifall man törs beställa från ebay
 

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
har du inspekterat vevhuset? Ser det ut sådär skulle jag ha kluvit den direkt. Ser också ut att ha gått riktigt snålt på andra sidan. Ingen wash alls. Kan se ut sådär med för lite olja också.
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
den där motorn är bara att klyva och om du har tur rengöra. kolla vevstaken+ lagret så det klarat sig, sen skulle jag ju verkligen kolla upp varför det har hänt och åtgärda. en riktig skärning är det ju inte utan det har blivit fruktansvärt hett och sedan spikat sönder, hur ser toppen ut?
 
D

Deleted member 20088

Toppen ser bra ut, sen ifall den är skev eller så kan jag inte riktigt yttra mig om, men det tror jag inte.

Skotern har gått varm en eller två gånger tidigare för mig då jag haft luft i kylsystemet, och tempsensorn har givit utslag, då har jag åtgärdat problemet genom att hissa upp fronten på skotern flertalet gånger, kört och fyllt på glykol eftersom, gick i rätt mycket.

Men just vid tillfället då detta hände tror jag inte skotern gick varm, för tempgivaren gav inte utslag. Hände bara wips från ingenstans, hörde inget kablam heller utan det kändes bara som att jag tappade helt komp i ena cylindern, kan ha varit slutburkens fel att jag inte hörde något.

Kände även på cylindrarna direkt då jag stannat, de var varma men inte så att jag brände mig när jag tog på den, sku tippa på att den låg på rätt bra arbetstemp.

Och tack för alla tips och råd, klyva motorn har jag tänkt göra, gissar på att det är lite gottoblandat där nere.

Ifall orsaken till "olyckan" inte var värme, vad tror ni då det kan vara? Har du några ideér indy400?
 
D

Deleted member 20088

Avgasventilerna, kan de ha haft något med saken att göra? Jag har under mina 80 mil jag ägt skotern, aldrig haft upp och rengjort dessa.
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
det syns på kolven att den har varit HET! och det behöver inte ha något med kylningen att göra, förmodligen förgasarrelaterat då det förmodligen har varit lite snålt med bränsle där. hur kallt var det när det hände?
Kan aldrig tänka mig dom ska ha kunnat orsakat detta haveri.