Lekskoter?

lorang10

Medlem
11 feb 2016
44
2
8
Sundsvall
Tjena! Går i tankarna om att införskaffa mig en lekskoter, i huvudsak till att åka i puder. Tidigare har jag kört en hel del led med touring skoter och längtan att svänga ut i pudret har tagit över som resulterat i fastkörning och en hel del grävande.

Jag är rätt så inställd på arctic cat och har kollat in många olika annonser. Kommer både köra på min egna mark och i fjällen där det brukar vara rätt djupt.
I huvudsak vill jag kunna surfa runt i den djupa snön utan att riskera fastkörning allt för ofta, att stegra och göra konster är inte lika viktigt.

Fungerar en arctic cat hardcore 8000 -17 162" till detta eller blir det på tok för svårt att fritt surfa runt med en sådan lång maskin?

Tack på förhand!
 

lindless

Prospect sledder
11 apr 2018
47
2
8
Stockholm
Jag hade nog hellre satsat på en 154:a men beror ju lite på vad du tänker göra, ska du inte göra i någon tätare skog så antar jag en 162:a fungerar rätt bra.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
153" är bet roligare än en buss på 162 ".
De jag skulle kollla upp eller du får svar här är om snopro/hardcore 2017 har lika dålig kylning som 12-15 maskinerna. De äldre Hardcore har kort kylare i tunneln och går lätt för varm på hård till halvhård led typ som en Polaris pro rmk. Jag tycker det är väldigt vstörande vid transportsträckor.
12-15 finns de med långa kylaren och då kan du köra hårda leder utan problem. Långa kylaren satt i ltd maskinerna och någon fler m8000 modell.
2017 har du flera m8000 modeller Hardcore heter väl Sno pro 2017-
M8000 ltd (limited)
M8000 Snopro typ gamla Hardcore.
M8000 se/es.
es står för elstart.
 
Last edited:

lorang10

Medlem
11 feb 2016
44
2
8
Sundsvall
Okej! Låter som att jag borde sikta på en 153a isåfall. Är det något som är extra viktigt att kolla på när man köper en maskin som är gjord för mer puderåkning? Tänker att de har nog gått ganska hårt hos tidigare ägare med tanke på att det är just en lekmaskin. Svaga punkter? Vanliga fel osv?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Vanliga fel är väll variatorerna på dessa. Främst primären som spricker i korset. Dyrt att köpa nytt och begagnat svårt då det är ett vanligt fel så de går åt liksom... men det finns säkert någon brytpunkt på år där de blev bättre, någon ac expert kan gärna flika in här :)
Sen den pånitade tunneldelen brukar många åka och hålla i famnen på väg hem..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Okej! Låter som att jag borde sikta på en 153a isåfall. Är det något som är extra viktigt att kolla på när man köper en maskin som är gjord för mer puderåkning? Tänker att de har nog gått ganska hårt hos tidigare ägare med tanke på att det är just en lekmaskin. Svaga punkter? Vanliga fel osv?
En 16-17 m8000 eller rättare sagt en 2 takts ac har inte många svagheter i motorn ivf men kolla primärvariatorn svinnoga efter sprickor i innerskivan långt ner mot axeln.! De har en benägenhet att spränga variatorn men de beror på hur hårt den gått i djup snö och hur hårt du kör. Jag är inte specellt orolig för dem för jag kör inte tillräckligt hårt.
Annat problem som gäller alla AC modeller 2 takt är värdelös sträckare för kedjan i drevhuset den går väck närsom så kedjan rappar och kan gå av i värsta fall och spränga hela drevhuset! De går bygga om till manuell sträckare ender hemmapul eller prylar från Yamaha 4 taktare då blir den stensäker.
I övrikt är de som vanligt kolla efter sprickor i boggiskenor och kolla om tunneln är skrövlig från någon vurpa eller runtslagning. Kolla att plasten i fronten är hel för de har insuget där fram så de får inte va hål rätt in som kan skada luftburken.
Överlag är de nog den säkraste rent hållbarhetsmässiga maskin du kan köpa av årsm 17, ja ända från 12-17 för den delen är de lika bra.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Jag vill veta vilka modeller av m8000 som har korta resp långa kylaren 16-17 men även nyare är intressant.
 

lorang10

Medlem
11 feb 2016
44
2
8
Sundsvall
Okej! Tack för tipsen! Är det någon idé att bry sig om miltal eller spelar de ingen större roll så länge skotern har servats bra?
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Sikta på en snopro Ltd/ mountain cat eller en high country i bra skick istället för hardcore om du vill ha en mer mångsidig maskin som funkar bra till det du beskriver. High country finns som 153 på dom senare pro climb, är 57mm matta på den samt en 38as framvagn med bra dämpare så det är en mer allround "M". Skicket på maskinen är viktigare än milen enligt mej iaf. En skoter på 500 mil som körts av en pedant 40åring är garanterat bättre än en som gått 150 mil av en obrydd raggare
Till boost: inte helt 100 nu men rätt säker på att "korta kylaren" sitter på "alla" HCR(eventuellt ej tidiga typ 12-14), 15 mcclure/kincaid maskinerna samt hardcore -16 och uppå :)
 

lorang10

Medlem
11 feb 2016
44
2
8
Sundsvall
Jag antar att den inte har långa kylaren om inte ltd betyder även lång kylare?
Jodå den har även långa kylaren. Osäker på vad som är skillnaden på ltd/Limited edition mot standardmodellerna, men gillar det svart/gråa dekalkittet och de små gröna detaljerna som kommer på den.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Jodå den har även långa kylaren. Osäker på vad som är skillnaden på ltd/Limited edition mot standardmodellerna, men gillar det svart/gråa dekalkittet och de små gröna detaljerna som kommer på den.
Oj va bra att de finns Hardcore med lång kylare de trodde jag inte, då har du en kanonbra maskin :)
Tidigare årsmodeller av ltd ej fram till 15 dock ej Harcore i namnet va lång kylare och elstart ev bättre dämpare också men de ska jag ha osagt. Men Hardcore brukar ha värsta dämpparna. Är de Fox float luftdämpare runtom på den?
 

lorang10

Medlem
11 feb 2016
44
2
8
Sundsvall
Oj va bra att de finns Hardcore med lång kylare de trodde jag inte, då har du en kanonbra maskin :)
Tidigare årsmodeller av ltd ej fram till 15 dock ej Harcore i namnet va lång kylare och elstart ev bättre dämpare också men de ska jag ha osagt. Men Hardcore brukar ha värsta dämpparna. Är de Fox float luftdämpare runtom på den?
Det sitter Fox float evol 3 fram och Fox float evol 3 R bak, är inte tillräckligt insatt för att veta om det är luft eller inte men mycket möjligt! :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Det sitter Fox float evol 3 fram och Fox float evol 3 R bak, är inte tillräckligt insatt för att veta om det är luft eller inte men mycket möjligt! :)
Oj då har du kanondämpare med luftpump på framvagn och bakre dämparen i boggi.Främre dämparen är jag osäker på om den kan pumpas tror inte. Om du inte fick med pump så köp bara en billig pump till cykel stötdämpare den måste klara minst 200 psi. Ex fram brukar man köra från 50-100 psi som ex ber på hur hård man vill ha dem. Läs på om vilket tryck som passar dig bäst i handboken för maskinen (finns på nätet om du inte fick med.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Härligt att du hittat en maskin! Blir dock nyfiken då jag aldrig hört talas om en hardcore med elstart och stor kylare. Är rätt säker på att dessa ej fanns då hardcoren just var menad att vara "hard core"= ej elstart,liten kylare, nedflyttad drivaxel osv. . :)
 

lorang10

Medlem
11 feb 2016
44
2
8
Sundsvall
Härligt att du hittat en maskin! Blir dock nyfiken då jag aldrig hört talas om en hardcore med elstart och stor kylare. Är rätt säker på att dessa ej fanns då hardcoren just var menad att vara "hard core"= ej elstart,liten kylare, nedflyttad drivaxel osv. . :)
Läst på lite och det verkar som att det tillkommer exklusivt på LTD som t.ex förstärkt frontbåge, elstarten går att lägga till som tillägg på LTD och då heter skotern hardcore m8000 ltd es, långa kylaren verkar också vara en specialgrej på LTD jämtemot standard modellerna, vet dock inte om det är monterat i efterhand eller om det blev monterat från fabrik. Drivaxeln har jag däremot ingen aning om vart eller hur den sitter. :)
 

lorang10

Medlem
11 feb 2016
44
2
8
Sundsvall
Ursäkta mig, jag måste rätta mig lite. Den heter inte "hardcore" överhuvudtaget, det var bara något jag fick för mig. Noterade nu att den heter enbart Arctic cat M8000 LTD ES 153".
 
Reactions: Boost III

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Oj då har du kanondämpare med luftpump på framvagn och bakre dämparen i boggi.Främre dämparen är jag osäker på om den kan pumpas tror inte. Om du inte fick med pump så köp bara en billig pump till cykel stötdämpare den måste klara minst 200 psi. Ex fram brukar man köra från 50-100 psi som ex ber på hur hård man vill ha dem. Läs på om vilket tryck som passar dig bäst i handboken för maskinen (finns på nätet om du inte fick med.
Ang pump så har biltema en 300psi pump som är perfekt till ändamålet. https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelservice/cykelpumpar/gaffelpump-2000045138
Köpte 2st i somras och de funkar kalas, bättre än fox original skitpumpar. Den enda foxpumpen som jag har varit med om som är bra är en riktigt gammal som är byggd i mässing och med en kula som pumphandtag, det är den enda som funkar av typ 10st hos mig :)