Lek(/d)skoter 30-40000kr?

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala
Nu sitter man i solen och letar skoter om dagarna.
Har fastnat lite för Polaris IQmodeller.
Men har dock en liten undran.
Är det dumt att köpa en 440?
Även fast man drömmer om metervis med puder på fjället
så blir det nästan bara led och lek.
Fördelar/nackdelar med en 440?

Kom gärna med tips om andra modeller.
Gärna Blocket-länkar eller om det t.o.m är någon här som vill bli av med sin skoter?
Budget är som sagt 30-40kkr. Och har tänkt att köpa skoter NU på sommaren.
Då priserna generellt sett verkar vara lägre.

 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Polaris IQ modeller är riktigt sjyssta prylar.
Jag åker Fusion 600 HO nu (som är till salu, och du har ett PM om det) och är sjukt nöjd!

Fördelarna med en 440 är vikt, och att det är ett jävla klipp i motorn.
Nackdelen är att du måste serva och hålla efter samt bestycka om vid temperaturskillnader/höjdskillnader.
Jag har åkt 440, så det är inte bara snack.

Ha det gott,

Kryckan
 

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Köpte en re 440 -07 i vintras och trots lite problem med bestyckingen så är jag riktigt nöjd :D
Fördelar med en 440 är att du får en grymt hållbar, lätt och pigg skoter. Den är också väldigt lätt att skruva i. Den ultimata lekskotern i mina ögon.
Vill du dock leka i meterdjupt puder blir det rätt tungt för 440in.

Nackdelar är väll 440in har något kortare intervaller mellan kolvbyten.
Beror dock på hur du kör, men kör du som man ska klarar man sig på var 150e mil.
Att behöva bestycka om på nyare får man räkna med om man inte använder dial a jet elr liknande.

Du lär få ett par kommentarer att du måste skruva väldigt mycket, byta kolvar osv när du har en 440.
Det är helt upp till hur du kör. Jag har endast behövt lossa på förgasarna och bytt munstycken, inte rört nån annan skruv.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Personligen skulle jag sattsa på en 600 maskin pga driftsäkerhet och man kan åka lite trevligare. Min upplevelse av 440 är ungefär att ge allt eller inget.
Kompisen gäer exakt en sån här: http://www.blocket.se/vasterbotten/Mxz_600_SDI_28267268.htm?ca=4&w=3
Och den är riktigt trevlig. Själv kör jag med årsmodellen efter och renegade. 600 sdi går faktiskt riktigt soppasnålt om man uppdaterar till nyaste programvaran.
Annars kan säkert en sån här vara av intresse med: http://www.blocket.se/dalarna/Polaris_Pro_x2_800__04_PF_Racing_28250289.htm?ca=4&w=3

Skulle kolla på nån av ovanstående då det inte ser ut att vara bara krimskrams på maskinerna och dom verkar vara i sin ordning. Titta med ögonen och få en uppfattning är mitt bästa tips.
 

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala
Köpte en re 440 -07 i vintras och trots lite problem med bestyckingen så är jag riktigt nöjd :D
Roligt att höra att det är någon som är nöjd.
Nej, kommer nog inte bli så mycket puderåkning, då man bor i Uppland.

Nackdelarna som jag har hört gällande just 440 är att det är väldigt mycket skruvande.
150mil? Finns det några intervaller som tillverkarna själva går ut med eller är det bara att hålla koll på själv?
Eftersom att jag bor så långt söderut, så blir det inte heller allt för många mil. Vilket borde göra att man kan lägga den mesta av servicen under sommaren?

Byta några munstycken borde ju inte vara allt för jobbigt.
 

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala
Personligen skulle jag sattsa på en 600 maskin pga driftsäkerhet och man kan åka lite trevligare. Min upplevelse av 440 är ungefär att ge allt eller inget.
Kompisen gäer exakt en sån här: http://www.blocket.se/vasterbotten/Mxz_600_SDI_28267268.htm?ca=4&w=3
Och den är riktigt trevlig. Själv kör jag med årsmodellen efter och renegade. 600 sdi går faktiskt riktigt soppasnålt om man uppdaterar till nyaste programvaran.
Annars kan säkert en sån här vara av intresse med: http://www.blocket.se/dalarna/Polaris_Pro_x2_800__04_PF_Racing_28250289.htm?ca=4&w=3

Skulle kolla på nån av ovanstående då det inte ser ut att vara bara krimskrams på maskinerna och dom verkar vara i sin ordning. Titta med ögonen och få en uppfattning är mitt bästa tips.
Ja, MXZ:eek:rna är riktigt fina. Har en kompis som har en sådan. Som han är nöjd med, dock haft vissa problem att starta... Men det är nog bara hans maskin det är fel på.
Men 1150mil?! Är inte det ganska mycket. Hur länge håller en skoter egentligen. Är ju svårt att veta hur bra den har servats tidigare...
Och det gäller inte bara just den skotern. Hur mycket ska man tänka på milen?
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Svårstarad är ett standard på revvarna, 600 HO, insugsgummina spricker och läpparna blir otäta, därav väldigt svårstartad.
Gå efter skick, och mil ska man förståss ta... menar när en skoter gått 1100 mil börjar mkt bli lite halvtrött te.x dämpare mm.

Du har PM!
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Personligen skulle jag sattsa på en 600 maskin pga driftsäkerhet och man kan åka lite trevligare. Min upplevelse av 440 är ungefär att ge allt eller inget.
Kompisen gäer exakt en sån här: http://www.blocket.se/vasterbotten/Mxz_600_SDI_28267268.htm?ca=4&w=3
Och den är riktigt trevlig. Själv kör jag med årsmodellen efter och renegade. 600 sdi går faktiskt riktigt soppasnålt om man uppdaterar till nyaste programvaran.
Annars kan säkert en sån här vara av intresse med: http://www.blocket.se/dalarna/Polaris_Pro_x2_800__04_PF_Racing_28250289.htm?ca=4&w=3

Skulle kolla på nån av ovanstående då det inte ser ut att vara bara krimskrams på maskinerna och dom verkar vara i sin ordning. Titta med ögonen och få en uppfattning är mitt bästa tips.
Skulle valt Rev;en framför prox2an alla dar, Prox2an är lite skoter för pengarna, visst den har grymma dämpare, går inte speciellt hårt imo, nästan likvärdigt med bigpipe 670, tar en MASSA soppa, upplever den klumpig mot tex rev,iq mfl
 
Last edited:

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Att en Pro X2 är lite skoter för pengarna och anses som klumpig tycker jag är väldigt märkligt?
Du får en grym motor, ett sjukt stabilt chassie och dämpare som pallar det mesta.

Är du ute efter en ledsmiskare av rang så är Pro X2 ett bra val.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Sen angående milen;

Det blir lite fel när du säger att allt börjar bli halvtrött osv.
Det beror ju helt och hållet på hur maskinen körts. Har den servats och blivit omhändertagen så är det ingen fara.

Sen är det ju så här, att de skotrar du ser på blocket med 3-400 mil på mätaren behöver absolut inte gått mindre än de som gått 1000 på mätaren.. Att flippra ur en mätare eller köra med crosshuv är tyvärr väldigt vanligt :(
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Man ska köpa med ögat och hur dämpare känns osv. Att titta på milen brukar ofta inte ge ett dyft då skotern kan vara sönderkörd efter 150 mil eller vara i kanonskick efter 1500 mil. beror helt på ägaren. Nu var det en sdi som jag länkade till. Har samma motor i min renegade fast en 05. Min har alltid hittils startat på max 2 ryck. Så att sdin är svårstartad? Ja då är det nåt som är galet med den.
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Att en Pro X2 är lite skoter för pengarna och anses som klumpig tycker jag är väldigt märkligt?
Du får en grym motor, ett sjukt stabilt chassie och dämpare som pallar det mesta.

Är du ute efter en ledsmiskare av rang så är Pro X2 ett bra val.
Om du ska hålla dig till leden ja, om du ska ut o leka i pudret mm = glöm pro x2, då är revvarna 10 gånger bättre, slänger runt dom hur lätt som hellst, pro x2an upplevs mycket tyngre och klumpigare

dämparna o fotstegen skulle jag vilja säga att de var de bästa med skotern, motorn var inte så mycket att bjuda på imo, kanske min var behov av kolvbyte etc, hade gått runt 400 mil, tog KONSTANT 5L/milen även om man försökte hålla ner på gasandet, Kom om en bigpipe 670 på isen med mått o råga i både axx o topp..
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
är du ute efter lek så är en 440:i perfekt! många som påstår att det ska vara så mycket skruvande med en 440:is är ofta dom som inte ägt en själv, utan "hört" det av någon annan,och därefter fått sitt dåliga rykte? men visst nu säger jag inte att det är mindre skruvande i en 440:i än en 600, självklart kräver dom mer pyssel, men mycket beror på hur dom är omhändtagna av tidigare ägare, att behöva bestycka om från dag till dag är enligt mig bara myt, har kört mellan +5 till -25 utan att märka skillnad, dock på samma höjd. personligen är jag nöjd med min och tycker det är en skitrolig skoter! som du beskriver din körstil så hade jag tagit en 440:i, trodde bränsle förbrukningen skulle vara bra mycket mer än jag upplevt (2,5-3,5L) men visst går det att få siffrorna att stiga om man vill.
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
om man ska välja en 440/600 pga driftsäkerhet så vet jag inte om detdära är bästa valet?
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Jo kolla bara på steffes, dock är han mer aktiv på ett annat forum, han hade 600 cyllar på en 440, slog sönder block, cyl om inte jag minns fel, insugs/reeds, och även veven
 
Last edited:

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala
är du ute efter lek så är en 440:i perfekt! många som påstår att det ska vara så mycket skruvande med en 440:is är ofta dom som inte ägt en själv, utan "hört" det av någon annan,och därefter fått sitt dåliga rykte? men visst nu säger jag inte att det är mindre skruvande i en 440:i än en 600, självklart kräver dom mer pyssel, men mycket beror på hur dom är omhändtagna av tidigare ägare, att behöva bestycka om från dag till dag är enligt mig bara myt, har kört mellan +5 till -25 utan att märka skillnad, dock på samma höjd. personligen är jag nöjd med min och tycker det är en skitrolig skoter! som du beskriver din körstil så hade jag tagit en 440:i, trodde bränsle förbrukningen skulle vara bra mycket mer än jag upplevt (2,5-3,5L) men visst går det att få siffrorna att stiga om man vill.
Något jag också hoppas på... Blir det för mycket serva så får man väl helt enkelt sälja och köpa nytt. Inte värre än så.
Iom att jag kör så lite (men fortfarande mer än det är ekonomiskt att hyra) borde servandet i sig inte vara något problem.

Gällande bestyckning så är det väl något man får leva med.

Bensinkvittot är väl det som säger hur roligt man haft? ;)

Nu ska jag svara på lite PM