Ledunderhåll.....gör du det?

jansun

Aktiv medlem
16 nov 2006
88
0
6
Östersund
www.kkam.se
I Östersunds Snöskoterklubb har vi efter alla års försök, kommit fram till att, det är antalet sladdningar som gör resultatet.

Vi har provat olika lösningar från snöskoterdragna sladdar, över Snow-Trac och Iller, tillbaka tilöl snöskoterdragna sladdar.

Vi har en ledgrupp på femton personer som kör, två och två, en vecka i taget. Under den veckan kör man lederna mins tre gånger. Vi har arton mil leder.

De sladdar vi använder är i huvudsak egentillverkade. Vi har allt ifrån "rena väghyveln" till bitar av sträckmetall.

Sträckmetallsbitar har visat sig vara ett mycket bra alternativ för "efterslätning". Två bitar 115 X 120 cm, förstärkta med ett plattjärn fram, och "brättade". Vi använder en grövre variant än den som man brukar ha på en järnbro.

Sedan ligger vi med en "grovsladd" före, och nätet efter.
Nu är det tre säsonger sedan vi sålde Illern, och nu får vi hela tiden beröm för lederna.

Återigen - Frekvensen, man måste köra ofta.
 

johnnype

Välkänd medlem
1 jan 2000
174
0
16
boden
Jag sladdar mycket för sävast skoterklubb där vi har en kombisladd, den funkar relativt bra, hyfsade leder men det är nog som jansun säger, att man måste sladda ofta. Något som jag saknar är något som packar snön efter sladden som tex en kladdrulle eller något liknande, Tycker sladden Snowmover på http://www.allyouneed.se/ ser himla behändig ut, synd bara att den är så dyr å med tanke på klubbens nuvarande ekonomi så är det inte att tänka på..
 

TurboTouring

Aktiv medlem
13 feb 2007
96
0
6
Lycksele
Jag brukar använda Snowmovern och det är faktiskt den bästa sladd jag provat. Fördelen är att man kan dra den med nästa vilken maskin som helst i och med att det är lätt att justera. Som sagt, synd att den är så dyr.

Har ni ledkort/avgifter hos er?
 

johnnype

Välkänd medlem
1 jan 2000
174
0
16
boden
Vi har inte några ledavgifter på våra leder, enda inkomsterna vi har är medlemsavgifterna samt ett litet bidrag från kommunen.:(
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
I Arvidsjaur använder vi oss av pistmaskin som vi monterat bort fräsen på, istället drar vi en egentillverkad ledsladd bakefter. Resultatet med sladden blir bättre än med snöfräsen. Sladden är utrustad med en platta baktill som packar ihop snön på leden. Vi kör med pistmaskinen i och runt samhället och en bit efter Nasaleden. Vi har kommit fram till att det i princip är omöjligt att med enbart snöskoter med ledsladdar få till en acceptabel jämnhet på dom mest frekventerade lederna.
Bilder på bygget har vi lagt ut här: http://web.telia.com/~u96002740/foto_utflykt.html

Vi har 35 mil leder som vi i övrigt kör dagligen (Vardagar) med 2 avlönade personer via arbetsförmedlingen, som med snöskotrar drar lite olika sladdar. Bland annat en Snowmover, samt 2 lite längre sladdar med rejäla hyvelstål.
Men även så drar vi några sladdar med armeringsmatta, som funkar helt perfekt i nysnö.

I övrigt så bidrar vi med bensin till dom som frivilligt vill köra med egna snöskotrar och använda dom sladdar som vi placerat ut runt om på lednätet.

Förutom medlemsavgifter och ett komunalt bidrag så tar vi in bensinpengar till snöskotrarna och diesel till pistmaskinen från olika sponsorer, till ett värde av ca 80 000:-/år. Tack vare detta kan vi finasiera vår verksamhet utan ledavgifter.
 
Last edited:

TurboTouring

Aktiv medlem
13 feb 2007
96
0
6
Lycksele
I Arvidsjaur använder vi oss av pistmaskin som vi monterat bort fräsen på, istället drar vi en egentillverkad ledsladd bakefter. Resultatet med sladden blir bättre än med snöfräsen. Sladden är utrustad med en platta baktill som packar ihop snön på leden. Vi kör med pistmaskinen i och runt samhället och en bit efter Nasaleden. Vi har kommit fram till att det i princip är omöjligt att med enbart snöskoter med ledsladdar få till en acceptabel jämnhet på dom mest frekventerade lederna.
Bilder på bygget har vi lagt ut här: http://web.telia.com/~u96002740/foto_utflykt.html

Vi har 35 mil leder som vi i övrigt kör dagligen (Vardagar) med 2 avlönade personer via arbetsförmedlingen, som med snöskotrar drar lite olika sladdar. Bland annat en Snowmover, samt 2 lite längre sladdar med rejäla hyvelstål.
Men även så drar vi några sladdar med armeringsmatta, som funkar helt perfekt i nysnö.

I övrigt så bidrar vi med bensin till dom som frivilligt vill köra med egna snöskotrar och använda dom sladdar som vi placerat ut runt om på lednätet.

Förutom medlemsavgifter och ett komunalt bidrag så tar vi in bensinpengar till snöskotrarna och diesel till pistmaskinen från olika sponsorer, till ett värde av ca 80 000:-/år. Tack vare detta kan vi finasiera vår verksamhet utan ledavgifter.

Tack för meddelandet, kollade er sida och blir lite avundsjuk på resultatet efter er pistmaskin. Känner igen sladden från sidor om Groomers från Usa. Vad gick det lös på att bygga sladden? När jag var ute och sladdade igår kväll hade kommun varit ute med deras pistmaskin på en av våra sämsta bitar men jag tror dom glömde att sänka sladden för det syndes knappt. Några vändor med SnoMowern blev det bättre men inte riktigt bra, för lite snö att dra ner i groparna. Trevlig hemsida ni hade föresten!
Ha det!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vi var in på internet och kikade, sen slog vi ihop våra huvuden och kom fram till detta. Ritningen sitter i våra (Kreativa ;-)) skallar, för vi diskuterade fram dom olika lösningarna eftersom.

Men vi utgick ifrån att då våra leder är över 3 meter breda så bestämde vi att sladden kunde vara 3 meter bred, vi hade gjort en prototyp för några år sedan, för att kolla hur den skulle fungera bakom en pistmaskin, istället för snöfräsen, som vi inte tycker är optimal på en skoterled. den sladden var bredare, men med den bredden så skulle vi nog knappast kunna dra sladden på ALLA våra leder, om vi i framtiden skulle komma fram till att detta är vad som behövs på alla våra leder. I stället så satsade vi på breddarvingar som kan böjas in vid kontakt mot träd etc. eller helt tas bort.

Vidare så fastnade vi för den "Amerikanska" lösningen med en platta baktill som komprimerar snön, vilket vi tycker fungerar mer än väl.
 
E

ejwbegysv

Vi använder snowmover och kombi sladen... Lite beroende på vad det är för före...

Har även lite andra modeller egen och köpta..
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
F*n vad irriterad jag blir på alla j*vla tvåhjulskörare. Fel att hålla sig borta från lederna istället för att göra djupa skåror som skidorna fastnar i. Kör där på sommaren istället...då bryr jag mig inte men för h*****e inte på vintern.

Körde på leden idag då det hade varit 2 dumskallar och kört och man fick stanna mer än en gång och lyfta upp skidorna ut skårorna.
 

TurboTouring

Aktiv medlem
13 feb 2007
96
0
6
Lycksele
F*n vad irriterad jag blir på alla j*vla tvåhjulskörare. Fel att hålla sig borta från lederna istället för att göra djupa skåror som skidorna fastnar i. Kör där på sommaren istället...då bryr jag mig inte men för h*****e inte på vintern.

Körde på leden idag då det hade varit 2 dumskallar och kört och man fick stanna mer än en gång och lyfta upp skidorna ut skårorna.

Visst kan det var irriterande när dom varit i farten, visst det finns dom som sköter sig med men dom dras ju med i skiten när det finns dom som förstör...men det gäller ju alla som inte är rädd om lederna. Här har det kommit 15 cm nysnö ikväll så i morgon kväll blir det ut och fixa lederna igen efter söndagens åkande....
 

TurboTouring

Aktiv medlem
13 feb 2007
96
0
6
Lycksele
Då har man varit ute och kämpat några timmar igen, tror det blev 5 timmar igårkväll. Snålblåst men mycket snö att jobba med. Satt och fantiserade om att sladda med pistmaskin/vessla, någon som har någon över? Eller som sladdar med en sådan? Kollade bränsleförbrukningen förra kvällen, sladdning 11 mil, nöjeskörning 5 mil = 2,23 L/mil. Inte så illa tycker jag!!!
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
J*vla cross åkare, nu har Östersunds snöskoterklubb slutat sladdat lederna pga. av dom i protest!:mad:
 

TurboTouring

Aktiv medlem
13 feb 2007
96
0
6
Lycksele
Jag såg det, synd att några idioter ska förstöra för alla andra. Men jag förstår dom som underhåller lederna när dom blir sönderkörda så fort man vänder ryggen till.....:mad: